Toyota Sienna 2021: specifikationer, pris, släppdatum

Med den nya crossoveren firade Venza debut av den fjärde generationen Toyota Sienna 2021 minivan   i Tyskland. Den moderniserade bilen upprepar tekniskt den senaste Highlander och använder den nya GA-K-plattformen. Fördelarna med modellen har ett nytt utseende, en rymligare interiör och förbättrad utrustning. En annan nyhet är hybriddrivenhet, som förresten inte kommer att vara ett alternativ, dvs den gamla klassiska 3,5-liters “Six” har uteslutits från motorerbjudandet, vilket är ett mycket djärvt steg mot bakgrund av den allmänna försäljningsnedgången inom detta segment.

Designa innovation

Der Umzug auf eine neue Plattform bedeutete eine Änderung im Design des Körpers von Sienna. Das Auto erhielt ein mutigeres und rücksichtsloseres Aussehen, das nicht in das Paradigma der traditionellen Idee von Minivans passt. Anstelle von quadratischen Formen blev jetzt stromlinienförmige Oberflächen förväntade, och de seitenwände erfarenheter som en enda entwickelten Schulterzone och starka Gezeiten im Bereich der Radkästen.

Formgivare målade den främre delen, inspirerad av konturerna från den japanska espressomaskinen Shinkansen. Därför är det inte förvånande att skåpbilens strålkastare sträckte sig så långt längs sidorna att de utsattes för de kommande vindströmmarna. Grillen blev större enligt Toyota-schemat som är gemensamt för alla de senare och fick kompakta sektioner för dimljus på sidorna.


Baksidan av den nya Toyota Sienna sticker ut för sina slående stanslinjer och original lampgrafik. Den bakre stötfångaren är accentuerad med en blank svart insats, som i den sportiga XSE-versionen har en intrikat design.

✓ Du kan också kontrollera:


Layout och utrustning

Den uppdaterade minivan kommer att finnas i två kabinkonfigurationer. Den ursprungliga designen har åtta platser, men den mittersta platsen i den andra raden kan tas bort efter behov. I äldre trimnivåer var modellen ursprungligen en sju-sits, eftersom det fanns separata Super Long Slide-kaptenstolar med stor längsgående justering och utdragbara stolar bakom framsätena.


Om det i princip inte fanns några överraskningar i arkitekturen för den bakre delen av kabinen, var fronten en verklig revolution. Det fanns inget spår av den föregående panelen, och det fanns en massiv tvåvånings tunnel mellan passagerarna. Samtidigt gav visningen av multimediacentret som tidigare installerats i konsolen plats för en fristående 9-tums skärm. Olika typer av infotainmentsystem finns tillgängliga beroende på konfigurationen. Basbilarna är baserade på Toyota Audio-komplexet, följt av det mer avancerade Toyota Audio Plus, men de bästa versionerna får Toyota Premium Audio med dynamisk navigering och högkvalitativa JBL-högtalare.

De mest anmärkningsvärda alternativen för den  nya Toyota Sienna 2021  inkluderar luftkonditionering med fyra zoner, en 10-tums projektionsdisplay, digital inre spegel, två nivåers elektrisk rattstångsinställning, ett fågelperspektivpanel och elektriska dörrar med alla hjuldrift med fotrörelse. På begäran kan minivan utrustas med ett kylskåp, en dammsugare och en växelriktare med en effekt på 1500 watt för anslutning av externa enheter.

För passagerare i baksätet finns ett underhållningscenter med två 11,6-tums skärmar, HDMI-port, fjärrkontroll och trådlösa hörlurar. På baksidan finns USB-portar (totalt sju) och kopphållare (upp till 18). Tack vare det integrerade Driver Easy Speak-systemet kan föraren kommentera mycket högt på barn som använder de integrerade högtalarna på ljudsystemet.

Specifikationer Toyota Sienna 4

Som nämnts ovan tappade nästa generations minivan sin 3,5-liters V6-motor, så köpare kan nu bara köpa en hybridbil. Under huven installerade hon en atmosfärisk 2,5-liters ICE, som kompletteras med en elmotor och en variator. I denna konfiguration har Sienna endast framhjulsdrift, men en separat elmotor installeras på bakaxeln mot en extra kostnad. Gas- och elsystemet genererar totalt 246 hk. och förbrukar i genomsnitt cirka 7,1 liter per 100 km (figuren gäller för framhjulsdriftversionen).

För att ändra hybridsystemets algoritm kan du växla mellan körlägen, som har fyra positioner – EV, Eco, Normal och Sport. Det första programmet stänger helt av förbränningsmotorn, men en enda elektrisk dragkraft är långt ifrån möjligt på grund av standardbatteriets små kapacitet. För att optimera bränsleförbrukningen tillhandahålls i allmänhet en speciell Predictive Efficient Drive-assistent, som kommer ihåg sina funktioner när man ofta kör på samma rutt och hittar den optimala balansen när ICE och elmotorer slås på.

Pris och släppdatum

Priset på Toyota Sienna 2021- modellen   har ännu inte nämnts, men det kommer definitivt att ligga i intervallet 32 ​​000 euro.

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)