Skoda Superb 2021: specifikationer, pris, släppdatum

Som en del av ett speciellt evenemang i Bratislava den 23 maj ägde premiären på den uppdaterade Skoda Superb 2021- familjen rum. Modellen som överlevde omformningen har förändrats inifrån och ut, mottagit mer avancerade elektroniska enheter och köpt en hybridversion som är uppladdningsbar via ett eluttag. Det var under presentationen av den bensin-elektriska versionen av Superb iV (nu är alla Skoda-hybrider och elfordon separerade i ett separat iV-undermärke) eftersom den riktningen är en prioritet för företaget. I vår recension kommer vi att presentera foton, konfigurationer och priser samt tekniska egenskaper för hela serien av Skoda Superb-modeller 2019-2020, inklusive hybridversionen.

Vi märker omedelbart att den nydesignade Superb kommer att finnas tillgänglig på den europeiska marknaden efter sin debut på Frankfurt Motor Show i september. Beräknat startpris – 28 tusen euro. Hybriden med iV-typskylten läggs först till monteringslinjen för Kvasiny-anläggningen under hösten, så den kommer inte att kunna köpas förrän i början av 2020.

I Ryssland, mot slutet av 2020, förväntas en ny Superba dyka upp i kroppen av en liftback och en kombi. Inom motorns sortiment för vår marknad är det osannolikt att det finns ett hybridsystem och dieselmotorer. Dessutom kommer ryssarna att klara sig utan 1.5 TSI-motorn, som fungerar som basmotor i Europa. Endast bensin “Fours” 1.4 TSI (150 PS) och 2.0 TSI (190-280 PS) är fortfarande tillgängliga, vilket är känt från bilen före reformen. Naturligtvis är det fortfarande för tidigt att prata om de exakta trimnivåerna och priserna på Skoda Superb 2020 för Ryssland.


Uppdaterad.

Liftbacken och kombi erbjuds med en motor – en 2,0 liters TSI turboladdare med en effekt på 190 hk, som är ihopkopplad med en DSG7 “robot”. Bilar med denna teknik finns i tre trimnivåer: Ambition, Style och Laurin & Klement. Prislistan ges nedan.


modifiering ambition stil Laurin & Klement
2.0 TSI 190 hk / 7DSG 2 097 000 2.353.000 2,680,000
2.0 TSI 190 HP / 7DSG Combi 2 210 000 2.460.000 2 744 000

Ny design och matrisoptik

Omformningen gav många nya accenter till modellens utsida, uppdaterade den anständigt och gjorde den mer modern. Nosdelen av kroppen har fått ett större galler med dubbla vertikala lameller, nya smalare strålkastare, en reviderad stötfångare med en annan konfiguration av luftintaget och dimljusen. Den reviderade frontoptiken ligger nu nära fel kylare och är till och med fyllda med lysdioder som standard. Tja, ett helt nytt alternativ finns i toppversionerna – LED-matrisstrålkastare med individuellt styrda moduler och välkomstfunktion Coming / Leaving Home.

På baksidan av Skoda Superb 2021 uppstod nya fasetterade lampor med krombro och dynamiska körriktningsvisare, ett reviderat bagagerumslock med SKODA-etiketten istället för det klassiska emblemet och en moderniserad stötfångare.

Bland annat bygger den nydesignade modellen på nya versioner av lättmetallfälgar i storlekarna 18 och 19 med designen Crystal Black och Race Blue. Kroppsfärgspaletten har fyllts på med flera nya nyanser.

Förutom de vanliga versionerna finns Skoda Superb 2021 i specialutgåvorna Sportline och Laurin & Klement, som skiljer sig åt i en viss exteriördesign. Den sportiga kärnan i Sportline-versionen betonas av svarta dekorativa element – den här färgen är typisk för kylargrillens ram och ränder mellan bakljusen. 18-tums Zenith-fälgar och 19-tums Supernova-fälgar som förberetts av Sportline finns också i svart. Den lyxiga utrustningen från Laurin & Klement kännetecknas i sin tur av krombeklädnad av vissa kroppsdelar och motsvarande typskyltar på framskärmarna.

Installationen av nya stötfångare resulterade i en liten ökning av den totala längden på Superba: liftbacken adderade 8 mm (4869 mm), stationvagnen 6 mm (4862 mm). Oavsett kroppstyp är hjulbasen 2841 mm och bredden inte 1864 mm. Skoda Superb höjd är 1469 mm, Skoda Superb Combi 1477 mm.

✓ Du kan också kontrollera:

Förbättrad utrustning

Det skedde inga globala förändringar i Skoda Superb-salongen. Nya beklädnadsscheman utvecklades för interiören, inklusive sittdynor i Alcantara och läder med kontrasterande sömmar. Det fanns kromelement och lister med en original konsistens på instrumentbrädan och dörrkorten.

Köparen erbjuds att välja mellan tre alternativ för multimedia-centra, varav två är utrustade med en integrerad navigator. Bolero spelar rollen som grundsystemet, följt av de mer avancerade komplexen Amundsen (8 “skärm) och Columbus (9.2”). De mest avancerade infotainmentsystemen har ett SmartLink-gränssnitt, röstkommandon och gestigenkänningsfunktioner, internetåtkomst, Wi-Fi-åtkomstpunkter och SKODA Connect-onlinetjänster. I de dyraste utrustningsvarianterna har Superb en digital 10,25-tums instrumentpanel, elektrifierade säten med ventilation och massage och akustik från Canton.

Listan över Superbas elektroniska assistenter har utökats. Till exempel har adaptiv farthållare införlivats, som använder data från de främre kamerorna och navigationssystemet för att automatiskt justera hastigheten när du närmar dig kurvor. Dessutom kompletterades gruppen assistenter med nödhjälpssystemet som parkerar bilen självständigt på en parkeringsplats på en flerfältsväg med hänsyn till trafiken. Arsenalen i den nya modellen kommer att innehålla ytterligare säkerhetssystem – Blind Spot Detect, Side Assistant, Lane Assistant och Front Assistant med förutsägbart fotgängarskydd.

Bagagerummet på Skoda Superb 2021 har behållit samma layout och imponerande volym efter omformningen. Liftback är redo att transportera 625 till 1760 liter gods, Combi-Kombi – från 660 till 1950 liter. Hybridversionen har lägre lastkapacitet och erbjuder plats för 485 (liftback) eller 510 (kombi) liter bagage.

Tekniska data Skoda Superb 2021

Motorsortimentet för den uppdaterade Skoda Superb 2021 består av bensin- och dieselenheter som uppfyller kraven i Euro 6d-TEMP-standarden. De tre dieselmotorerna är som följer:

  • 1.6 TDI 120 hk;
  • 2.0 TDI Evo 150 PS;
  • 2.0 TDI 190 hk

Utbudet av bensinmotorer inkluderar “Turbo Fours”:

  • 1,5 TSI 150 hk;
  • 2.0 TSI 190 hk;
  • 2.0 TSI 272 hk

Fyrhjulsdrift finns med 190 PS TDI och 272 PS TSI (standard). Det finns bara två växlar – 6-växlad “Mechanic” och “Robot” 7DSG.


Superb iV plug-in hybrid står för sig själv. Den är utrustad med ett kraftverk bestående av en 1,4 TSI bensinmotor (156 hk, 250 Nm) och en 115 hk synkron elmotor. (330 Nm). Tandemens totala kraft når 218 hk. och 400 Nm, och den 6-växlade DSG-växellådan är utformad för detta arbete. Hybridsystemets design gör att du kan stänga av förbränningsmotorn helt och röra sig med endast elektrisk energi. I detta läge kan bilen färdas upp till 55 km (WLTP-cykel), medan den totala kraftreserven efter att bensintanken är helt fylld är 850 km.

Energin för elmotorn lagras i ett 13 kWh litiumjonbatteri, som är monterat under baksätena. Det finns en speciell anslutning under kåpan inbyggd i kylargrillen för laddning av batteriet. Kabeln kan anslutas till ett normalt hushållsuttag eller en 3,6 kW laddare, som fyller kapaciteten till 100% på 3,5 timmar. Batteriets laddningsnivå bibehålls under körning tack vare bromsenergiåtervinning, med den aktuella balansen visas på multimediasystemets skärm.

Vid körning i en blandad cykel avger Hybrid Skoda Superb 2021 iV cirka 40 g / km koldioxid i atmosfären. Avvikelser från detta medelvärde beror på körstil och valt läge, av vilka det finns tre: SPORT, E-läge och HYBRID. De två första lägena kan aktiveras manuellt med en knapp i mitttunneln.

Photo Skoda Superb Restyling 2021 år

Som en del av ett speciellt evenemang i Bratislava den 23 maj ägde premiären på den uppdaterade Skoda Superb 2021- familjen rum. Modellen som överlevde omformningen har förändrats inifrån och ut, mottagit mer avancerade elektroniska enheter och köpt en hybridversion som är uppladdningsbar via ett eluttag. Det var under presentationen av den bensin-elektriska versionen av Superb iV (nu är alla Skoda-hybrider och elfordon separerade i ett separat iV-undermärke) eftersom den riktningen är en prioritet för företaget. I vår recension kommer vi att presentera foton, konfigurationer och priser samt tekniska egenskaper för hela serien av Skoda Superb-modeller 2019-2020, inklusive hybridversionen.

Vi märker omedelbart att den nydesignade Superb kommer att finnas tillgänglig på den europeiska marknaden efter sin debut på Frankfurt Motor Show i september. Beräknat startpris – 28 tusen euro. Hybriden med iV-typskylten läggs först till monteringslinjen för Kvasiny-anläggningen under hösten, så den kommer inte att kunna köpas förrän i början av 2020.

I Ryssland, mot slutet av 2020, förväntas en ny Superba dyka upp i kroppen av en liftback och en kombi. Inom motorns sortiment för vår marknad är det osannolikt att det finns ett hybridsystem och dieselmotorer. Dessutom kommer ryssarna att klara sig utan 1.5 TSI-motorn, som fungerar som basmotor i Europa. Endast bensin “Fours” 1.4 TSI (150 PS) och 2.0 TSI (190-280 PS) är fortfarande tillgängliga, vilket är känt från bilen före reformen. Naturligtvis är det fortfarande för tidigt att prata om de exakta trimnivåerna och priserna på Skoda Superb 2020 för Ryssland.

Uppdaterad.

Liftbacken och kombi erbjuds med en motor – en 2,0 liters TSI turboladdare med en effekt på 190 hk, som är ihopkopplad med en DSG7 “robot”. Bilar med denna teknik finns i tre trimnivåer: Ambition, Style och Laurin & Klement. Prislistan ges nedan.

modifiering ambition stil Laurin & Klement
2.0 TSI 190 hk / 7DSG 2 097 000 2.353.000 2,680,000
2.0 TSI 190 HP / 7DSG Combi 2 210 000 2.460.000 2 744 000

Ny design och matrisoptik

Omformningen gav många nya accenter till modellens utsida, uppdaterade den anständigt och gjorde den mer modern. Nosdelen av kroppen har fått ett större galler med dubbla vertikala lameller, nya smalare strålkastare, en reviderad stötfångare med en annan konfiguration av luftintaget och dimljusen. Den reviderade frontoptiken ligger nu nära fel kylare och är till och med fyllda med lysdioder som standard. Tja, ett helt nytt alternativ finns i toppversionerna – LED-matrisstrålkastare med individuellt styrda moduler och välkomstfunktion Coming / Leaving Home.

På baksidan av Skoda Superb 2021 uppstod nya fasetterade lampor med krombro och dynamiska körriktningsvisare, ett reviderat bagagerumslock med SKODA-etiketten istället för det klassiska emblemet och en moderniserad stötfångare.

Bland annat bygger den nydesignade modellen på nya versioner av lättmetallfälgar i storlekarna 18 och 19 med designen Crystal Black och Race Blue. Kroppsfärgspaletten har fyllts på med flera nya nyanser.

Förutom de vanliga versionerna finns Skoda Superb 2021 i specialutgåvorna Sportline och Laurin & Klement, som skiljer sig åt i en viss exteriördesign. Den sportiga kärnan i Sportline-versionen betonas av svarta dekorativa element – den här färgen är typisk för kylargrillens ram och ränder mellan bakljusen. 18-tums Zenith-fälgar och 19-tums Supernova-fälgar som förberetts av Sportline finns också i svart. Den lyxiga utrustningen från Laurin & Klement kännetecknas i sin tur av krombeklädnad av vissa kroppsdelar och motsvarande typskyltar på framskärmarna.

Installationen av nya stötfångare resulterade i en liten ökning av den totala längden på Superba: liftbacken adderade 8 mm (4869 mm), stationvagnen 6 mm (4862 mm). Oavsett kroppstyp är hjulbasen 2841 mm och bredden inte 1864 mm. Skoda Superb höjd är 1469 mm, Skoda Superb Combi 1477 mm.

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)