Nya Renault Kadjar 2021: pris, foton, specifikationer

Som förväntat  erbjuder den  nya Renault Kadjar 2021 ett  bekant utseende med en något ny look som matchar märkets stylinglinjer de senaste åren.

Den har ett mindre skott med de släta linjerna i det U-formade gallret, skarpa strålkastare i mitten av huven, LED-dagsljus, horisontella baklyktor och en diskret bagageutrymme med spoiler. Svarta dörrfönster av plast, hjulbågar och stötfångare indikerar praktiska egenskaper och terrängens lämplighet. Vi kan lugnt säga att den nya  Renault Kadjar 2021 är  inte   mycket off-road. Han får inte gå nya vägar i okända länder. Men han kommer fortfarande att kunna följa den väg han redan har valt.

Specifikationer för nya Renault Kadjar 2021

Den nya Renault Kadjar II 2021- plattformen är redan känd   – den modulära CMF, som används i femte generationen Renault Espace, Nissan Qashqai och Nissan Rogue (vi kallade det X-Trail). Crossover-dimensionerna är följande:


  • Längd – 4445 mm
  • Bredd – 1829 mm
  • Höjd – 1600 mm

Experter säger att ovanstående dimensioner är nästan i linje med Honda CR-V. Köpare kan välja mellan tre motorer:

  • Den första 1,2-liters TCe-bensinmotorn med 4 cylindrar ger 130 hk. och ett maximalt vridmoment på 205 Nm (redan vid 2000 rpm).
  • Den genomsnittliga 1,5 liters dCi-turbodieseln (även 4 cylindrar) ger 110 hk. och ett vridmoment på 259 Nm (vid 1 750 rpm)
  • Den äldre motorn är också en DCI-dieselmotor med 130 hk. och ett stort maximalt vridmoment på 320 Nm (vid samma 1750 rpm)

✓ Du kan också kontrollera:


Bensinmotorn är endast tillgänglig med framhjulsdrift och en sex-växlad manuell växellåda. Den genomsnittliga dieselgeneratorsatsen kan paras till samma mekaniska eller samma 6-växlad växellåda. Automaten med dubbelkopplingen och den äldre dieselmotorn är bara utrustad med samma “mekanik”, men erbjuds redan i front- och fyrhjulsversioner.

Interiören i nya Renault Kadjar 2021

De horisontella linjerna på crossover-instrumentpanelen betonar bredden och skapar ett intryck av rymlighet. Detta är emellertid inte bara ett visuellt intryck: konstigt nog kunde den  nya Kadjar 2021  lämna mycket utrymme både framför och bakom, även om framsätena skiftades avsevärt. De flesta material som används i kabinen är av hög kvalitet och Renault-designerns och ingenjörers ansträngningar för att utveckla denna bil känns. I många avseenden, och för ett startpris, slår Renault marknadsförare spiken på huvudet: potentiella köpare vill ha vissa nyanser, både inifrån och ut, och själva bilen har allt.

Oavsett konfigurationen är mittkonsolen utrustad med ett 7-tums multi-touch infotainment-system som visar både en omfattande lista med detaljer om bilen och alla multimediafunktioner. När det gäller versionen av fyrhjulsdrivningen med diesel visas också olika användbar information om fördelningen av axiella krafter, motoregenskaper, effekt och vridmoment.

Men allt detta är mer av toppen av isberget. Den kompletta listan över Kajar-enheter erbjuds med olika elektroniska assistenter, parkeringssensorer (fram och bak), bakifrån kamera, styrningssystem för blinda fläckar och övervakning och upptäcktsystem för trafikskyltar. Sammantaget är det säkert att säga att Renault Kadjar är en av de mest tekniskt avancerade delarna i sitt prissegment. I teorin kan  Kadjar 2021 till och  med parkera sig själv … men det är bättre att tillbringa några minuter på en oberoende parkeringsplats. Speciellt detta system orsakar mycket manövrering, men leder inte alltid till en trevlig parkeringsplats.


Om det nya R-Link multimediasystemet kan du säga: Det är snabbt och intuitivt, men på vissa platser finns det fortfarande mindre felaktigheter och sylt.

Vägtest av nya Renault Kadjar 2021

Med tanke på den tvärgående vikten på 1 361 kg är det svårt att förvänta sig en högkvalitativ avkastning på 1,2-liters basmotorn. Tillverkaren talar om en passacceleration till hundratals på 10,1 sekunder, medan de faktiska testerna av bensinmotorn gav cirka 14,5 sekunder. Självklart går det bättre med dieselmotorer, men jag vill gå högre, högre och snabbare (som alltid).

Å andra sidan har denna 130 hk motor testats under lång tid, driven av miljoner Renault, Dacia, Nissan och till och med vissa Mercedes. Att nå det maximala vridmomentet redan vid 2000 varv / min ger denna crossover en mycket trevlig dynamik, och den beprövade 6-hastighetsmekanismen är väl lämpad och anpassad till hela vridmomentområdet.

Styrningen är mycket lyhörd och förutsägbar, och upphängningen rullar väl i kurvor. Naturligtvis är det fortfarande långt från de berömda tyska kompaktbilarna, men erfarenheterna från franska ingenjörer gav den nya crossoveren en bra bonus.

Jämförelse av fyrhjulsdrivningssystem: Nissan-systemet överför automatiskt upp till 50% av vridmomentet till bakhjulen om det upptäcker förlust av dragkraft på framhjulen. I vårt fall är detta inte helt sant:  Kadjar 2021  är i allmänhet permanent framhjulsdrift, full körning fungerar endast i låga hastigheter (upp till 40 km / h). Detta tillåter dig dock att sakta gå av den misshandlade vägen, på vilken stationvagnen helt enkelt inte går. Renault Kadjar 2021  gjorde det ganska bra i Medelhavsdynerna.

Priser för nya Renault Kadjar 2021

Som nämnts ovan  varierar startpriset för Renault Kadjar 2021 crossover  med i genomsnitt  20 000 euro  . Vi upprepar konfigurationen med en annan konfiguration:

  • Basutrustning inkluderar luftkonditionering, LED-optik för dagsljus och baklyktor, ljudsystem (USB och Bluetooth ingår), dimljus, farthållare och uppvärmda speglar.
  • Det intensiva top-of-the-line erbjudandet väger redan 36 000 euro och inkluderar allround LED-optik, R-Link multimediasystem och elektriska speglar. 19-tums legeringshjul, läderinredning, parkeringssensorer och bakifrån.

Nya Renault Kadjar foto 2021

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)