Porsche 718 Boxster 2021: tekniska data, pris, släppdatum

Få fordon uppfyller sitt avsedda uppdrag liksom Porsche 718 Boxster 2021 . Detsamma gäller dess coupébror, 718 Cayman. Mellanmotordesignen och det sportiga chassit i denna bil säkerställer perfekt balanserad kördynamik, och raden med horisontellt motsatta fyr- och sexcylindriga turbomotorer ger massor av kraft för att följa den skarpa hanteringen av denna roadster. Köpare kan välja mellan en sexväxlad manuell växellåda och en snabbväxlande sju-växlad automatisk för denna bakre förare. Släpp toppen, låt vinden blåsa genom håret och njut av prestanda och körglädje som Porsche kan leverera för tusentals dollar mindre än en 911.


Vad är nytt för 2021?

I år finns det en ny modell i Boxster-familjen i Nordamerika: den sexcylindriga GTS 4.0 erbjuder mer kraft och ett bättre ljudspår än basbilen. Porsche har förbättrat sin användning för 2021 med mer standardutrustning, inklusive tvåzons automatisk klimatkontroll, uppvärmda framsäten, automatiskt avbländande speglar med regnsensorer, Apple CarPlay-integration och bi-xenonstrålkastare.

Prissättning och vilka som ska köpas

  •  Bas: 63 350 euro
  •  T: 70250 euro
  •  S: 73 250 euro
  •  GTS 4.0: 90250 euro
  •  Spyder: 98 650 euro

För dem som handlar utan begränsningar är GTS 4.0-modellen med sin kraftfulla och klangfulla Flat-Six Boxster. Tyvärr har inte alla råd att förlora 90 000 euro på en tvåsitsig cabriolet. Vi förstår det. S-modellen är bara saken för prismedvetna kunder. PDK-automatväxellådan som är tillgänglig är utmärkt, men den här bilen kräver verkligen manualen. Vi rekommenderar att du minimerar tillvalen och väljer endast den sänkta upphängningen med anpassningsbara dämpare, en halkdifferential och ventilerade säten.


✓ Du kan också kontrollera:

Motor, transmission och kraft

Den Boxster 2021erbjuder tre motorer: en 2,0-liters fyrcylindrig med turboladdare och 300 hk, en 2,5-liters fyrcylindrig med 350 hk och turboladdare (för S-modellen) och en 394 hk 4,0-liters sexcylindrig med Turboladdare (på GTS 4.0). Varje modell levereras med en riktigt tillfredsställande sexväxlad manuell växellåda. Köpare kan dock välja den klarsynt sju-växlade automaten från Porsche. Bas- och S-modellerna är jättekul och uppnådde bra resultat i våra tester. Vi har inte haft en chans att sätta vår utrustning på den nya GTS 4.0-modellen, men vi har stora förväntningar på att det kommer att imponera på banan. Boxsterns hanterings- och styrförmåga väcker djup tillgivenhet. Mellanmotorns layout säkerställer att Boxster känns balanserad och stabil vid kurvtagning, medan den lysande kommunikativa styrningen reagerar snabbt och exakt även på små ingångar. Extra som de adaptiva spjällen från Porsche och en tillgänglig vridmomentvektor bakaxeldifferential förbättrar bara hanteringen av den här bilen, men även Boxsters med grundläggande specifikationer beter sig precis som vi vill att de ska.

Motor, transmission och kraft

Den Boxster 2021erbjuder tre motorer: en 2,0-liters fyrcylindrig med turboladdare och 300 hk, en 2,5-liters fyrcylindrig med 350 hk och turboladdare (för S-modellen) och en 394 hk 4,0-liters sexcylindrig med Turboladdare (på GTS 4.0). Varje modell levereras med en riktigt tillfredsställande sexväxlad manuell växellåda. Köpare kan dock välja den klarsynt sju-växlade automaten från Porsche. Bas- och S-modellerna är jättekul och uppnådde bra resultat i våra tester. Vi har inte haft en chans att sätta vår utrustning på den nya GTS 4.0-modellen, men vi har stora förväntningar på att det kommer att imponera på banan. Boxsterns hanterings- och styrförmåga väcker djup tillgivenhet. Mellanmotorns layout säkerställer att Boxster känns balanserad och stabil vid kurvtagning, medan den lysande kommunikativa styrningen reagerar snabbt och exakt även på små ingångar. Extra som de adaptiva spjällen från Porsche och en tillgänglig vridmomentvektor bakaxeldifferential förbättrar bara hanteringen av den här bilen, men även Boxsters med grundläggande specifikationer beter sig precis som vi vill att de ska.

Infotainment och anslutning

Vi klagar normalt bara på två USB-portar, men eftersom den här bilen bara har två platser, hur många fler portar behöver du? Det finns också en vanlig CD-spelare för förare som fortfarande lyssnar på CD-skivor. Köpare kan välja navigering och en WiFi-hotspot. Porsche erbjuder nu Apple CarPlay-integration som en standardtaxa, men Android Auto erbjuds fortfarande inte.

Säkerhets- och förarassistansfunktioner

Varken National Highway Traffic Safety Administration eller Insurance Institute for Highway Safety har krocktestat Boxster. Bilen har inte mycket teknik för förarassistans, men vi är åtminstone nöjda med den vanliga backkamera och parkeringssensorer. De viktigaste säkerhetsfunktionerna inkluderar:

  •  Standard parkeringssensorer fram och bak
  •  Automatisk nödbromsning tillgänglig
  •  Blind spot-övervakning tillgänglig

Garanti och underhållsskydd

Porsche erbjuder ett garantipaket som ligger något över genomsnittet för klassen och erbjuder längre stötfångare-till-stötfångartäckning än Chevrolet Corvette. Med detta sagt bleknar det jämfört med den täckning som erbjuds på Jaguar F-Type. Den här bilen slår alla utmanare med de längsta körtiderna och generösa fem år eller 60 000 miles gratis schemalagt underhåll.

  •  Den begränsade garantin är fyra år eller 50 000 miles
  •  Drivlinan är garanterad i fyra år eller 50 000 miles
  •  Gratis underhåll täcks i ett år eller 10 000 miles
  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)