Mercedes S-Klass 2021: tekniska data, pris, släppdatum

De nya Mercedes S-klass 2021 Kombinerar ännu mer innovativa komfort och säkerhet lösningar och förbättras i alla avseenden jämfört med sin föregångare.

Den nya generationen av sedanen produceras i den nybyggda Factory 56 i Sindelfingen. Företaget är intressant eftersom det inte finns något traditionellt transportband och montering sker på obemannade transportplattformar. Systemet kännetecknas av en hög grad av automatisering och ett helt elektroniskt dokumentflöde. Serieproduktion av bilar startar i september och order för modellen planeras accepteras i mitten av månaden. Sedans kommer att finnas i butikerna i slutet av detta år.

Utseende

De förändringar som gjorts på utsidan är av lokal karaktär, så att “Esca” som en representant för Mercedes-linjen är tydligt igenkännlig och lätt igenkännlig. I fören har kylargrillen förstorats något och fått en något annorlunda design. Strålkastarna har ny grafik med en reviderad struktur av trepunktsnavigationslamporna. I utrustningsvarianterna ovan är Mercedes S-klass utrustad med högteknologisk Digital Light-optik med olika roterande mikrospeglar med vilka olika hjälpsymboler kan projiceras på vägen.


Matningen har ändrats ännu mer än “frontend”. Bakljusen har fått en triangulär form och ligger delvis på bagageluckan. Stötfångaren fick en annan plast, men avgasrörens trapezformiga spetsar behölls. Sedanens profil har varit densamma – den långa hjulbasen och de optimala överhängen ger bilen nästan perfekta proportioner. De präglade linjerna på kroppens sidoväggar har korrigerats för att förbättra ljusets spel.

Den nya S-klass 2021 är den första Mercedes med dolda dörrhandtag. De sträcker sig när föraren närmar sig eller vidrör ytterytan. Konservativa kunder kan behålla de mer välbekanta klassiska pennorna. Sedanens effektivisering är en av de bästa i sin klass med en Cx-koefficient på bara 0,22. Detta är mindre än den omformade bilen från föregående generation, även om frontområdet faktiskt har ökat något.


En annan modell på baksidan av W223 har lagt till dimensioner jämfört med sin föregångare. Versionen med konventionell hjulbas har nu ett centrumavstånd på 3106 mm (+71 mm), en längd på 5179 mm (+54 mm), en bredd på 1954 mm (+55 mm) och en höjd på 1503 mm (+12 mm) . Versionen med en lång hjulbas framifrån till bakaxeln är nu 3216 mm (+51 mm) och en längd på 5289 mm (+34 mm). Standardbredd och höjd. För övrigt är det sedan med en ökad hjulbas som efterfrågas över hela världen – den väljs av 9 av 10 köpare.

Inre

Om utseendet på S-klass inte har förändrats så mycket, skedde en omfattande omstrukturering i hytten. Instrumentpanelen och mediecentrets skärm är inte längre tillsammans utan separata. Den centrala skärmen mäter 12,8 tum i stående format. Det har anförtrotts alla funktioner som krävs för att styra de inbyggda systemen: klimat, sätesinställningar etc. Det finns väldigt få fysiska knappar på konsolen och alla är grupperade i en kompakt enhet nedan. Andra generationen MBUX erbjuder avancerade röst- och gestigenkänningsfunktioner. Den digitala assistenten genomför faktiskt en fullständig dialog med föraren och reagerar samtidigt inte bara på hans rörelser utan också på passagerarnas gester.

Förutom skärmen för det vanliga multimediekomplexet finns det fyra andra skärmar: ett 12,3-tums instrumentkluster, två skärmar för de bakre passagerarna och en avtagbar pekplatta i armstödet på andra sätesraden. En head-up display i två versioner läggs också till här. Den utökade versionen skapar stora animerade uppmaningar och projicerar data direkt på banan.


Med sätena i nya Mercedes S-klass kan du sitta som kungligheter. Framsäten i den mest avancerade konfigurationen kommer att få 19 elmotorer som ansvarar för positionsjustering, massage och ventilation. Luftkamrarna är nu närmare dynans yta, vilket gör dem lättare att kontrollera. Det finns totalt tio massageprogram. Det finns fem baksäteskonfigurationer med tre eller två platser. Separata fåtöljer med infällbar avföring och en halsvärmarefunktion förvandlar den bakre raden till en riktig sittgrupp.

Listan över alternativ för den nya modellen inkluderar också animerad omgivande belysning, fyrzons klimatkontroll och Burmester surroundljudsystem. De elektroniska assistenterna inkluderar en autonom betjänad tjänst som vet hur man parkerar en bil utan att en förare befinner sig i hytten. År 2021 kommer utbudet av hjälpsystem att kompletteras med den tredje etappen av Drive Pilot, som tar kontroll över bilen när du kör på motorvägen. Efter moderniseringen har sedan bagagerummet ökat i volym och rymmer nu 550 liter (+20 liter).

✓ Du kan också kontrollera:

Tekniska data Mercedes S-Klass 2021

Den nya generationen av S-klass är baserad på den modulära MRA II-plattformen. Fyrdörrsmodellen är utrustad med Airmatic luftfjädring som standard. Den hydropneumatiska E-Active Body Control-upphängningen med individuellt justerbara stötdämpare finns tillgänglig mot en extra kostnad. Ett komplett styrchassi med bakhjul som roterar i en viss vinkel (upp till 10 grader) finns också som tillval.

Från försäljningens början kan köparen välja mellan följande ändringar:

  • Mercedes-Benz S 350 d – Diesel 2,9 liter (286 hk, 600 Nm);
  • Mercedes-Benz S 400 d – turbodiesel 2,9 liter (330 hk, 700 Nm);
  • Mercedes-Benz S 450 – 3,0-liters bensinmotor (367 hk, 500 Nm);
  • Mercedes-Benz S 500 – 3,0-litersenhet (435 hk, 520 Nm).

Alla motorer laddas i serie “sex” och fungerar tillsammans med en 9-växlad “automatisk” 9G-Tronic. Hybridstruktur i form av en 48 volt EQ boost-startgenerator med en effekt på 22 hk. och 250 Nm (läggs till under acceleration) används endast för bensinversioner. Endast Mercedes-Benz S 350 d fick ett alternativ till fyrhjulsdrift med byggnadens drivhjul. Bränsleförbrukningen är 6,4-9,5 liter per 100 km, beroende på sedanversionen.

I framtiden kommer Mercedes S-klass 2021 att kompletteras med en modifiering av Mercedes-Maybach, en “laddad” version av S 63 och en plug-in hybrid med en elektrisk räckvidd på cirka 100 km.

Foto Mercedes-Benz S-klass 2021

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)