Mazda 3 2021: specifikationer, pris, släppdatum

Den nya Mazda 3 2021 2.5 Turbo-modellen, som finns som kombi eller sedan, är utrustad med en 6-växlad automatisk växellåda och fyrhjulsdrift som standard. Se till att den kommer ut som 2021-modellen i slutet av 2020.

En 2,0-liters 4-cylindrig motor med 155 hk debuterar också för 2021. Det är standard i Mazda3 2.0, en ny prisledande modell som endast finns som en framhjulsdriven sedan.


Även om Mazda3 2021 sedan och hatchback är i nedre delen av spektrumet, utstrålar de en förstklassig känsla och det finns en uppenbar uppmärksamhet på detaljer i 5-sits hytten. Vi gillar också den yttre stilen på Mazda3, som lyckas se dynamisk ut utan att vara envis.


Mazda3 erbjuder en lång lista med vanliga säkerhetsfunktioner samt många alternativ, från ett Bose-ljudsystem till mobiltelefonladdning. Det här är en förarbil med stor körbarhet och en tyst stuga.

Kör Mazda3 2021

Mazda3 är fortfarande en av de sportigaste bilarna i sin klass, stöds av ett tätt chassi och utmärkt styrkänsla. Under tiden har denna kompakta men smidiga Mazda det dämpade interiörbuller och en bekväm bilkörning.

Den 2,5-liters 4-cylindriga motorn släpper 186 hk. Det är en respektabel mängd och skickas till hjulen via en 6-växlad automatisk vilket är helt fantastiskt. Byt till sportläge och attackera hörn. Systemet vet exakt när man ska växla ned eller hålla redskap.

Om det finns en förlust är detta: Det enda sättet att få en manuell växellåda i en Mazda3 2021 är att beställa en kombi med Premium-paketet.

Mazda3 2021 interiör

En titt in i hytten på Mazda3 2021 visar att det inte är någon vanlig liten bil. Basmodellen med tygstolar och svart interiör ser också snygg ut. De flesta av de andra panelerna får ett övertygande syntetiskt läder, medan de övre bilarna får originalet. Soft-touch material finns i överflöd och täcker instrumentbrädan, dörrpanelerna och mittarmstödet. Kallt vitt ljus lyser upp skärmarna och ställverken, medan en ljus 8,8-tums skärm fungerar som ett nav för ljud och navigering. Konstigt nog är skärmen inte en pekskärm, utan styrs av en vridreglage monterad på konsolen, vilket liknar MMI från Audi och iDrive från BMW.

Förarsätet på Mazda3 är tätt men bekvämt och erbjuder en bra körställning oavsett kroppsstorlek. Benutrymmet på baksätet är bara medelvärde och endast om föraren inte är i det bakre läget. I Mazda3-sedan ger en blygsam bagageutrymme 13 kubikmeter lagringsutrymme, medan hatchbacken ökar antalet till mer användbara 20 kubikfot. De båda baksätena på 60/40 kan delas ihop för att skapa mer utrymme. Om Mazda3-designen har en nackdel är det de stora blinda fläckarna som skapats av de bakre C-stolparna, vilket särskilt märks på den snygga hatchbacken.

✓ Du kan också kontrollera:

Mazda3 2021 exteriör

Den Mazda3 2021 är fortfarande tillgänglig som en fyradörrars sedan eller en femdörrars halvkombi. Båda är eleganta och ett bevis på Mazdas designspråk. Få kommer att argumentera med sedanens skönhet. Vi tycker att det är en av de mest snygga i sitt segment. Med sina tjocka C-stolpar är Mazda3 Halvkombi mer polariserande men mer praktisk.

En annan stor skillnad mellan Mazda3 sedan och luckan är längden. Bilen mäter 183,5 tum medan luckan är ännu mer garagevänlig 175,6 tum. Basbilar kör på 16-tums aluminiumlegeringsfälgar; Alla andra modeller får snyggare 18-tums legeringar.

Mazda3 2021 Anmärkningsvärda standardfunktioner

Den billigaste nya Mazda3 är den nya 2.0. Den har nyckelfri inmatning, tryckknappsstart, automatisk överföring och ett infotainmentsystem med en 8,8-tums skärm, 8-högtalarljud, två USB-portar, Bluetooth-anslutning och vindrutetorkare med regnsensor. Denna grundläggande sedan har också adaptiv farthållare och automatisk nödbromsning.

De nya 2.5 Turbo-modellerna laddas som förväntat. Förutom en läderratt med paddelreglage är 2.5 Turbo-modellerna utrustade med en head-up-display, ett elektriskt taklucka, tvåzons klimatreglering, uppvärmda framsäten och klädsel av syntetläder. De har också en modern säkerhetssvit med automatisk nödbromsning, adaptiv farthållare, varning för körfält, övervakning av döda fläckar och bakre trafikvarning (med broms).

Mazda3 2021 alternativ

Fristående alternativ på Mazda3 2021 inkluderar ett navigationssystem, trådlös laddningsplatta och ett svart accentpaket utomhus. Fyrhjulsdrift är tillgänglig för alla modeller utom bas sedan. Om du vill ha en Mazda3 med manuell växellåda har du bara ett alternativ: en premium, framhjulsdriven halvkombi.

Mazda3 2021 motor

Basversionen av Mazda3 2021 är 2.0, en framhjulsdriven sedan som drivs av en 2,0-liters, 4-cylindrig motor som utvecklar 155 hästkrafter och 150 lb-ft vridmoment.

De flesta av de andra Mazda3-modellerna från 2021 kommer att drivas av Skyactiv G 2,5 liters 4-cylindrig motor som utvecklar 186 hk och vridmoment på 186 lb-ft. Denna kraft når hjulen via en attraktiv 6-växlad automatisk växellåda, ett frisk luft i ett växande hav av CVT. Mazda erbjuder också en mycket bra 6-växlad manuell växellåda, men bara på topplinjen premium hatchback.

Alla Mazda3 (med undantag för de nya 2.5 Turbo-modellerna) är FWD, alla utom bassedan erbjuder AWD som tillval. Bränsleförbrukningen är genomsnittlig och vissa 2,5 liters modeller har CDA (cylinderdeaktivering) för att förbättra effektiviteten.

2,0 liters inline 4
155 hästkrafter vid 5000 rpm
150 lb-ft vid 4000 rpm
EPA City / Highway Bränsleförbrukning: N / A.

2,5 liters inline 4
186 hk vid 6000 rpm
186 lb-ft vridmoment vid 4000 rpm
EPA City / Highway bränsleekonomi: 25/35 mpg (manuell, FWD hatchback), 26/35 mpg (automatisk, FWD Sedan), 27/36 mpg (automatisk, FWD sedan med CDA), 26/35 mpg (FWD hatchback) 25/33 mpg (AWD sedan), 24/32 mpg (AWD hatchback)

Turbo 2,5 liter inline
4250 hk vid 5000 rpm (93 oktan)
227 hk vid 5000 rpm (87 oktan)
320 lb-ft vridmoment vid 2500 rpm (93 octane)
310 lb-ft Vridmoment vid 2000 RPM (87 oktan)
EPA City / Highway Bränsleförbrukning: N / A

Hur mycket kommer Mazda3 att kosta 2021?

Den Mazda3 2021 2,0 Sedan har tillverkarens rekommenderade priset (msrp) på 20.500 euro plus ett mål avgift på $ 945. Mazda3 2.5S sedan 2021 börjar på 21 500 $ medan Mazda3 2.5S hatchback börjar på 22 500 euro.

Med det föredragna paketet kostar en AWD Mazda 3 2.5S 25 750 euro i sedanform och 26 750 euro som halvkombi.

Alla Mazda3 2.5 Turbo-modeller är AWD. Den nya Mazda3 2021 2.5 Turbo Sedan börjar vid 29 900 euro, hatchback-versionen kostar ytterligare 1 000 euro. En 2.5 Turbo Premium Plus-modell börjar på 32 450 euro för sedan och 33 750 euro för halvkombi.

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)