Mazda 2 2021: specifikationer, pris, släppdatum

Den uppdaterade Mazda 2 2021 hatchback kommer att finnas tillgänglig på den japanska marknaden tidigt i höst . Modellen med serienummer DJ (detta är den fjärde generationen av bilen) har genomgått en andra omformning sedan dess födelse 2014. Och om moderniseringen var mycket blygsam för tre år sedan är förbättringarna nu mycket mer påtagliga. Nyheten i modellåret 2020 eliminerade namnet Demio (nu är det utan reservation bara Mazda 2), förvärvade en ny karossdesign, fick mer avancerad utrustning och tidigare otillgängliga assistanssystem och gjorde mindre förändringar när det gäller teknisk utrustning. Montering av bilarna för Japan utförs i en fabrik i Hofu City.

Baspriset på Mazda 2 2021 i Land of the Rising Sun är 1 544 400 yen. För pengarna erbjuds en framhjulsdriven version med en Skyactiv-G bensinmotor med 110 hk i den ursprungliga 15S-konfigurationen. Den billigaste dieselversionen av “Zwei” med Skyactiv-D 1.5-enheten med en effekt på 105 hk. uppskattas till 1 954 800 yen (cirka 1,14 miljoner rubel). Nu kan du beställa nya bilar, den officiella försäljningsstarten är planerad till 12 september. I vårt test ger vi en bild, utrustning och tekniska egenskaper hos nya Mazda.

Nytt utseende

Den nya Mazda 2 2021har hittills bara dykt upp i kombi-format, även om familjen är känd för att inkludera en sedan. Fyrdörren kommer troligen att visas senare, men eftersom det inte finns någon information om den, lämnar vi den utanför parenteserna och börjar vår bekantskap med femdörrarsversionen, som förresten har förändrats allvarligt från utsidan. I näsan på kroppen liknar modellen nya Mazda 6 och Mazda CX-5, efter att ha fått samma galler med ett tredimensionellt nät och en solid kromram på strålkastarstativets kanter. Optiken i “Kopeck” kan nu anpassas med tjugo individuellt styrda lysdioder. Front-end-omvandlingen kompletteras med en omdesignad stötfångare,



Förändringar på baksidan av hatchbacken är lite mindre ambitiösa. Hela lampskärmarna fick en något annorlunda grafik här, och den något modifierade stötfångaren fick liknande kromlistar på framsidan.

På hemmamarknaden kommer den nydesignade Mazda 2 att finnas tillgänglig i tio karossfärger och med flera nya aluminiumfälgar 2021 . Storleken på bilhjulen är 15 eller 16 tum beroende på konfiguration (däck 185/65 R15 eller 185/60 R16).

Inredning och inredning

Vid första anblicken är allt detsamma i salongen Mazda 2 2021 , men tillverkaren meddelade ett antal innovationer som var osynliga vid en kortvarig undersökning. Först installerades nya komfortsäten. För det andra har kvaliteten på efterbehandlingsmaterialen ökat och ljudisoleringen förbättrats. För det tredje har funktionaliteten i Mazda Connect multimediekomplex utökats tack vare Apple CarPlay och Android Auto-gränssnitt.

Den nya modellen fick också förbättrade assistanssystem: den adaptiva farthållaren i fordon med automatväxellådor gör att rörelsen kan återupptas automatiskt efter ett stopp, och G-Vectoring Control-systemet hanterar bättre dragfördelningen så att den kan få Plus-redskapet. Dessutom har utbudet av elektroniska assistenter utökats till att omfatta märkningslinjer.

Även i standardkonfigurationen är den uppdaterade “kopeck-biten” mycket välutrustad. I arsenalen med de grundläggande bilarna finns LED-front- och bakoptik, ett mediacenter med 7-tums skärm (USB, Bluetooth, gadgetintegration, 6 högtalare), luftkonditionering, elektriska fönster, nyckelfri ingång, bakre parkeringssensorer, en assistent i början stigning, strålkastarkontrollsystem Övervakning av “blinda” zoner med kontroll av korsningstrafik vid backning.

✓ Du kan också kontrollera:

I dyrare versioner visas adaptiva strålkastare, en lamellantenn på taket, luftkonditionering, en uppvärmd ratt, uppvärmda framsäten, en elektrisk förarsäte med lägesminne (6 inställningsriktningar), främre parkeringssensorer, ett helhetssynssystem och trafikskyltigenkänning, farthållare.

Tekniska data Mazda 2 2021

I Mazda 2-motorserien finns det fortfarande samma två enheter: Bensin Skyactiv-G 1,5 liter (110 hk, 141 Nm) och Diesel Skyactiv-D 1,5 liter (105 hk, 250 Nm). Modifieringen på 15 MB med ökat till 116 hk sticker ut. och 149 Nm rekyl från 1,5-liters bensinmotorn. Det finns bara en innovation i kraftverken och det är att i-Eloop återhämtningssystem nu används på båda motorerna (tidigare kunde bara en dieselmotor skryta med det).

Var och en av motorerna kombineras med antingen en 6-växlad manuell växellåda eller en 6-växlad automatisk. I det senare fallet kan hatchbacken utrustas med fyrhjulsdrift. Mazda 2-chassit behöll det tidigare schemat (främre MacPherson, torsionsbalk bak), men utvecklarna verkar ha lovat lite olika chassiinställningar.

Tekniska data Mazda 2 2021 :

parameter Mazda 2110 hk Mazda 2 105 hk
Motortyp Bensin R4 Diesel R4
Trycksättning Nej Ja
Volym, kubikmeter cm. 1496 1498
Effekt, hk (vid rpm) 110 (6000) 105 (4000)
Vridmoment N * m (vid varv / min) 141 (4000) 220 (1400-3200) 250 (1500-2500)
Drivenhet främre främre full främre främre full
överföring 6MKPP 6АКПП 6MKPP 6АКПП
Genomsnittlig bränsleförbrukning, l / 100 km 5.1 5.3 5.8 4.0 4.6 5.2
Kroppsmått, mm 4065/1695/1525 4065/1695/1550 4065/1695/1525 4065/1695/1550
Hjulbas, mm 2570
Markfrigång (avstånd), mm 145
Tom vikt (min / max), kg 1040 1060/1070 1150/1160 1110 1150/1160 1240/1250

Foton Mazda 2 2021

Den uppdaterade Mazda 2 2021 hatchback kommer att finnas tillgänglig på den japanska marknaden tidigt i höst . Modellen med serienummer DJ (detta är den fjärde generationen av bilen) har genomgått en andra omformning sedan dess födelse 2014. Och om moderniseringen var mycket blygsam för tre år sedan är förbättringarna nu mycket mer påtagliga. Nyheten i modellåret 2020 eliminerade namnet Demio (nu är det utan reservation bara Mazda 2), förvärvade en ny karossdesign, fick mer avancerad utrustning och tidigare otillgängliga assistanssystem och gjorde mindre förändringar när det gäller teknisk utrustning. Montering av bilarna för Japan utförs i en fabrik i Hofu City.

Baspriset på Mazda 2 2021 i Land of the Rising Sun är 1 544 400 yen. För pengarna erbjuds en framhjulsdriven version med en Skyactiv-G bensinmotor med 110 hk i den ursprungliga 15S-konfigurationen. Den billigaste dieselversionen av “Zwei” med Skyactiv-D 1.5-enheten med en effekt på 105 hk. uppskattas till 1 954 800 yen (cirka 1,14 miljoner rubel). Nu kan du beställa nya bilar, den officiella försäljningsstarten är planerad till 12 september. I vårt test ger vi en bild, utrustning och tekniska egenskaper hos nya Mazda.

Nytt utseende

Den nya Mazda 2 2021har hittills bara dykt upp i kombi-format, även om familjen är känd för att inkludera en sedan. Fyrdörren kommer troligen att visas senare, men eftersom det inte finns någon information om den, lämnar vi den utanför parenteserna och börjar vår bekantskap med femdörrarsversionen, som förresten har förändrats allvarligt från utsidan. I näsan på kroppen liknar modellen nya Mazda 6 och Mazda CX-5, efter att ha fått samma galler med ett tredimensionellt nät och en solid kromram på strålkastarstativets kanter. Optiken i “Kopeck” kan nu anpassas med tjugo individuellt styrda lysdioder. Front-end-omvandlingen kompletteras med en omdesignad stötfångare,

Förändringar på baksidan av hatchbacken är lite mindre ambitiösa. Hela lampskärmarna fick en något annorlunda grafik här, och den något modifierade stötfångaren fick liknande kromlistar på framsidan.

På hemmamarknaden kommer den nydesignade Mazda 2 att finnas tillgänglig i tio karossfärger och med flera nya aluminiumfälgar 2021 . Storleken på bilhjulen är 15 eller 16 tum beroende på konfiguration (däck 185/65 R15 eller 185/60 R16).

Inredning och inredning

Vid första anblicken är allt detsamma i salongen Mazda 2 2021 , men tillverkaren meddelade ett antal innovationer som var osynliga vid en kortvarig undersökning. Först installerades nya komfortsäten. För det andra har kvaliteten på efterbehandlingsmaterialen ökat och ljudisoleringen förbättrats. För det tredje har funktionaliteten i Mazda Connect multimediekomplex utökats tack vare Apple CarPlay och Android Auto-gränssnitt.

Den nya modellen fick också förbättrade assistanssystem: den adaptiva farthållaren i fordon med automatväxellådor gör att rörelsen kan återupptas automatiskt efter ett stopp, och G-Vectoring Control-systemet hanterar bättre dragfördelningen så att den kan få Plus-redskapet. Dessutom har utbudet av elektroniska assistenter utökats till att omfatta märkningslinjer.

Även i standardkonfigurationen är den uppdaterade “kopeck-biten” mycket välutrustad. I arsenalen med de grundläggande bilarna finns LED-front- och bakoptik, ett mediacenter med 7-tums skärm (USB, Bluetooth, gadgetintegration, 6 högtalare), luftkonditionering, elektriska fönster, nyckelfri ingång, bakre parkeringssensorer, en assistent i början stigning, strålkastarkontrollsystem Övervakning av “blinda” zoner med kontroll av korsningstrafik vid backning.

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)