Kia Stonic 2021: specifikationer, pris, släppdatum

Den lilla SUV: n Kia Stonic 2021 debuterade 2017 och hittills har hittat cirka 150 000 köpare i Europa. Det  är för  närvarande  den fjärde mest populära  modellen från det koreanska varumärket  efter  Ceed-  ,  Sportage-  och  Picanto- fordon  För en relativt “ung” crossover visar Stonik en mycket bra prestation, så den planerade moderniseringen genomfördes uppenbarligen enligt ett kort program. Kosmetiska utseendeförändringar, förbättrade assistanssystem, ett uppdaterat multimediasystem – detta är vad 2021-modellen kan skryta med. De stora förbättringarna påverkade tekniken, som vi kommer att diskutera mer detaljerat nedan.



Innovationer inom design och utrustning

Utseendet på Kia Stonic 2021 har i stort sett varit detsamma. Om inte LED-optiken har korrigerats och nya fälgar med 16 diameter har installerats. Modellen fick också två nya färgalternativ (Perennial Grey och Sporty Blue) och ett kontrasterande ljusgult tak. Och i allmänhet är det allt.

Det finns mycket fler förändringar i salongen. En av de viktigaste innovationerna är det avancerade telematiksystemet fas II UVO Connect. Den erbjuder en 8-tums pekskärm, Bluetooth-teknik med möjlighet att ansluta två enheter samtidigt, och stöder trådlös integration av prylar via Apple CarPlay och Android Auto-gränssnitt. Det nya mediecentret har också avancerade funktioner för att ta emot data från webben. Föraren har tillgång till information om trafikstockningar, parkeringsplatser och bränslepriser. Online-navigeringstjänsten hjälper dig att få vägbeskrivningar inte bara baserat på den aktuella trafiksituationen utan också att ta hänsyn till statistiken från de senaste åren.

Ytterligare en ny Kia Stonic fick en förbättrad 4,2-tums skärm i instrumentgruppen. Mycket viktigare är dock förändringar i driften av aktiva säkerhetssystem. Till exempel har det automatiska bromssystemet lärt sig att känna igen cyklister såväl som fotgängare. Samtidigt kan den adaptiva farthållaren nu köra crossover med en hastighet på upp till 180 km / h och hålla ett öga på fordonet mitt i den upptagna körfältet. Antalet krockkuddar i den moderniserade SUV har nått sex.

Teknik Kia Stonic 2021

Uppdateringen gav modellen två EcoDynamics + milda hybridinstallationer med ett litiumjonbatteri och en 48-volts MHSG-startgenerator, som var ansluten till vevaxeln via en remdrift. Båda systemen är baserade på Smartstream T-GDi-liters bensinturbomotor. I det första fallet är effekten 100 hk, i det andra 120 hk. (Vridmoment 200 Nm). En 7-växlad DCT “robot” eller den senaste iMT-manuella växellådan används som växellåda, som inte ger en mekanisk anslutning mellan pedalen och kopplingen (styrningen sker via kablar). Tillsammans med hybridtillägget fick Kia Stonic MHEV-versionerna ett körlägesvalssystem med tre program: Eco, Sport och Normal.

✓ Du kan också kontrollera:

Kommer att vara i arsenalen av nya stenar och traditionella bensinmotorer. En av dem är “aspirerad” 1,2 liter med kombinerad injektion. Kraften är 84 hk. Den andra enheten är samma 1.0 Smartstream-motor men utan den elektriska hjälpkomponenten. En sådan motor med en effekt på 100 hk. kombinerat antingen med en 6-växlad manuell växellåda eller med en “robot” 7DCT.

Kia Stonic 2021: release, pris

Den nya Kia Stonic 2021 kommer att finnas tillgänglig på den europeiska marknaden hösten 2020. Priset på crossover kommer inte att förändras väsentligt och kommer att vara från 17 till 18 tusen euro (1,48 till 1,57 miljoner rubel) beroende på land. I Ryssland såldes inte bilen före reformen, så du behöver inte vänta på en ny.

Den lilla SUV: n Kia Stonic 2021 debuterade 2017 och hittills har hittat cirka 150 000 köpare i Europa. Det  är för  närvarande  den fjärde mest populära  modellen från det koreanska varumärket  efter  Ceed-  ,  Sportage-  och  Picanto- fordon  För en relativt “ung” crossover visar Stonik en mycket bra prestation, så den planerade moderniseringen genomfördes uppenbarligen enligt ett kort program. Kosmetiska utseendeförändringar, förbättrade assistanssystem, ett uppdaterat multimediasystem – detta är vad 2021-modellen kan skryta med. De stora förbättringarna påverkade tekniken, som vi kommer att diskutera mer detaljerat nedan.

Innovationer inom design och utrustning

Utseendet på Kia Stonic 2021 har i stort sett varit detsamma. Om inte LED-optiken har korrigerats och nya fälgar med 16 diameter har installerats. Modellen fick också två nya färgalternativ (Perennial Grey och Sporty Blue) och ett kontrasterande ljusgult tak. Och i allmänhet är det allt.

Det finns mycket fler förändringar i salongen. En av de viktigaste innovationerna är det avancerade telematiksystemet fas II UVO Connect. Den erbjuder en 8-tums pekskärm, Bluetooth-teknik med möjlighet att ansluta två enheter samtidigt, och stöder trådlös integration av prylar via Apple CarPlay och Android Auto-gränssnitt. Det nya mediecentret har också avancerade funktioner för att ta emot data från webben. Föraren har tillgång till information om trafikstockningar, parkeringsplatser och bränslepriser. Online-navigeringstjänsten hjälper dig att få vägbeskrivningar inte bara baserat på den aktuella trafiksituationen utan också att ta hänsyn till statistiken från de senaste åren.

Ytterligare en ny Kia Stonic fick en förbättrad 4,2-tums skärm i instrumentgruppen. Mycket viktigare är dock förändringar i driften av aktiva säkerhetssystem. Till exempel har det automatiska bromssystemet lärt sig att känna igen cyklister såväl som fotgängare. Samtidigt kan den adaptiva farthållaren nu köra crossover med en hastighet på upp till 180 km / h och hålla ett öga på fordonet mitt i den upptagna körfältet. Antalet krockkuddar i den moderniserade SUV har nått sex.

Teknik Kia Stonic 2021

Uppdateringen gav modellen två EcoDynamics + milda hybridinstallationer med ett litiumjonbatteri och en 48-volts MHSG-startgenerator, som var ansluten till vevaxeln via en remdrift. Båda systemen är baserade på Smartstream T-GDi-liters bensinturbomotor. I det första fallet är effekten 100 hk, i det andra 120 hk. (Vridmoment 200 Nm). En 7-växlad DCT “robot” eller den senaste iMT-manuella växellådan används som växellåda, som inte ger en mekanisk anslutning mellan pedalen och kopplingen (styrningen sker via kablar). Tillsammans med hybridtillägget fick Kia Stonic MHEV-versionerna ett körlägesvalssystem med tre program: Eco, Sport och Normal.

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)