Hyundai i20 2021: specifikationer, pris, släppdatum

Foton av tredje generationens hatchback- modell Hyundai i20 2021 “trängde” ini nätverket  långt före datumet för den officiella premiären   , varför tillverkaren inte tvekade och en dag senare publicerade nästan all information om modellen. Som det visade sig fick bilen, förutom det uppdaterade utseendet, en mycket förbättrad inredning med avancerad elektronik och ett reviderat sortiment av motorer som anordnade enheter med en mjuk hybridöverbyggnad.

Djärv kroppsdesign

Utvecklarna gav den nya luckan ett externt utseende i stilen Sensuous Sportiness (“sensuell sportighet”). Den främre delen visade sig vara ganska aggressiv – med närvaron av skarpa vinklade strålkastare, ett stort grovmaskat galler och en sportstötfångare med triangulära nischer på sidorna.


Från en sidovinkel visar nyheten exakta proportioner och en dynamisk kilformad profil. Karosspanelerna är randiga med ribbor, fönsterbredden stiger närmare bakåt, de främre och bakre dörrhandtagen är på olika nivåer. Den uppdaterade Hyundai i20 2021: s feed visar spektakulära ljus med Z-formad grafik och en kraftfull stötfångare med en uttalad diffusor.


Dimensionerna på modellen har förändrats något med generationens förändring. Längd med 5 mm (upp till 4040 mm), bredd med 30 mm (upp till 1764 mm), hjulbasen ökad med 10 mm (upp till 2580 mm). Endast höjden blev mindre – den minskade med 24 mm (till 1450 mm). Fördelarna med den uppdaterade hatchback-modellen är 17-tums legeringshjul, medan tidigare den maximala hjuldiametern var 16 tum. För fem dörrar har utbudet av kroppsemaljer utvidgats till att omfatta färgerna Intense Blue, Aurora Gray, Aqua Turquoise och Messing. Primärfärgerna kan fortfarande kombineras med det kontrasterande svarta Phantom Black taket.

Interiör och utrustning

Hyundai i20 2021: s inre har omstrukturerats omfattande. Tredje generationens bil fick en helt ny frontpanel med horisontella linjer över hela bredden, ett modernt multifunktionsratt och modifierade dörrkort. Den raffinerade interiören ger mjuk LED-bakgrundsbelysning. Det finns två färgscheman för klädseln – svart och svart och grått.


✓ Du kan också kontrollera:

Multimediaskärmar kombineras visuellt i en enhet som ligger i zonen för bästa synlighet. I de “äldre” utrustningsvarianterna installeras en tandem av två 10,25-tums skärmar, i de första versionerna reduceras storleken på den centrala skärmen till åtta tum. De deklarerade funktionerna inkluderar trådlös anslutning av smartphones via Apple CarPlay och Android Auto-gränssnitt, Hyundai Bluelink-teknik med en rad Connected Car-tjänster och fjärråtkomst via en mobilapplikation.

Listan med alternativ inkluderar laddning av trådlös mobil enhet och premium Bose-högtalare med 8 högtalare, inklusive en subwoofer. Det vanliga SmartSense-säkerhetssystemet har en avancerad uppsättning assistenter, inklusive en ISLA-hastighetsbegränsare, LFA-siktlinje, BCA-blindföljövervakning och en avancerad FCA-funktion för att undvika kollision med fotgängare och cyklistdetektering.

Interiöret i20 2021 har blivit mer välkomnande på grund av den ökade hjulbasen och förändringen i kroppsförhållanden, särskilt för passagerarna i den bakre raden som har fått mer benutrymme. Dessutom har bakifrån förbättrats eftersom det finns ytterligare fönster i sidoglasningen. Bagageutrymmet ökar – det rymmer nu 351 liter bagage i stället för de tidigare 326 liter (+25 liter).

Tekniska data för Hyundai i20 2021

Utbudet av kombi-motorer har justerats. 1.4-litersmotorn (100 hk) är utesluten från sortimentet, så att endast två motorer är kvar. “Junior” är 1,2-liters Kappa med sugkraft och en effekt på 84 hk. och 118 Nm. Det kombineras endast med en 5-växlad manuell växellåda.

Turbotroyka 1.0 T-GDI erbjuds fortfarande i två boostalternativ – 100 och 120 hk. (172 eller 200 Nm). Nu kompletteras emellertid båda versionerna av ett 48-volts mjukt hybridsystem. För 100-personersversionen är den emellertid endast tillgänglig som tillval. Elektrifiering minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med cirka 3-4 procent. Med ett hybridtillägg är turbomotorföretaget antingen en 7DCT-robot eller den intelligenta iMT-mekaniken som skiljer motorn från växellådan när gaspedalen släpps. Om det inte finns något elektriskt tillägg, installeras den vanliga 6MKPP eller samma “robot” DTT.

Pris och släppdatum

Alternativ och priser för Hyundai i20 2021-modellåret kommer att meddelas lite senare, med försäljning av bilar som dyker upp i sommar.

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)