Hyundai Elantra 2021: specifikationer, pris, släppdatum

Hyundai presenterade den uppdaterade Hyundai Elantra sedan 2021 som en del av ett världsomspännande specialevenemang. Detta är den sjunde generationen av varumärkets mest populära och viktigaste modell som har hittat 13,8 miljoner kunder på 30 år. Nästa generation av bilen skiljer sig grundläggande från den tidigare versionen. Nyheten fick olika proportioner och en helt annan karossdesign, skaffade modern utrustning ombord och fick slutligen en hybridmodifiering.

Nytt designkoncept

Under täcken av “sjunde” förkroppsligade Hyundai Elantra den nya filosofin om parametrisk dynamik och spelade kring temat för de tre linjerna som konvergerar på en punkt. En sådan stil innebär ett överflöd av icke-standardiserade ytor och fasetterade former, som enligt tillverkaren borde framkalla ett starkare känslomässigt svar från kunderna.


Den främre reflektionen av den nya ”parametriska” designen var ett brett kaskadraster med celler i form av ädelstenar och inbyggda indikatorer. Tillsammans med angränsande huvudoptikblock bildar den falska kylaren en enda struktur som definierar sedanens nya “ansikte”.


Intressanta metamorfoser inträffade också med profilen och sidoväggarna i modellkroppen. Bilens silhuett brukade likna en fyrdörrskupé, men nu har likheten bara ökat. Och allt på grund av den långsträckta, låga motorhuven som drev tillbaka kabinen och den långsträckta takkupolen och lämnade en mycket kort svans. Jag måste säga att de förändrade proportioner har gett Elantra dynamik, och denna effekt förbättras av djärva linjer på sidoväggarna.

✓ Du kan också kontrollera:

Tja, nyheten om nyheten är särskilt intressant för belysningstekniken H-svans, som sträcker sig hela kroppens bredd med en tunn remsa och bildar H-logotypen. Stötfångarkonfigurationen med ett stort facetterat område för registreringsskylten är i linje med den allmänna stilen som smälter in i sedanutseende. Coupén förstärks av en svart insats i bakrutans nedre kant.

Profiljusteringen har påverkat de övergripande dimensionerna på Hyundai Elantra. Modellens längd ökade med 56 mm (4676 mm), bredden med 26 mm (upp till 1826 mm) och hjulbasen med 20 mm (upp till 2720 mm). Endast höjden minskade – istället för 1435 var den 1414 mm. Hjulen är 15-17 tum.

Inredning och inredning

Den fyra-dörriga interiören har omarbetats noggrant och nu är förarområdet en separat cockpit. Skärmen för mediecenter är ansluten till instrumentpanelen. Storleken är 8 eller 10,25 tum, beroende på version. Selva klaffen i “basen” är analog, i dyra utrustningsvarianter – virtuella, i ett visningsformat med en diagonal på 10,25 tum. Nyheten har trådlösa Apple CarPlay / Android Auto-gränssnitt, Bluetooth-stöd, ljudkontrollknappar på ratten och en backkamera med dynamisk markering som standard.

Listan över valfria Hyundai Elantra-enheter 2021 inkluderar Blue Link-kommunikationssystem, laddning av trådlösa enheter, interiörbelysning med 64 toner och premium Bose-högtalare med 8 högtalare. I de översta versionerna finns också igenkänningsfunktionen för röstkommandon och den digitala nyckeln Digital Key, med vilken du kan öppna bilen och starta motorn med mobilapplikationen på din smartphone (med NFC-teknik).

Den grundläggande utrustningen för elektroniska assistenter inkluderar undvikande av frontalkollisioner, banspårning med centreringsfunktion i körfältet, övervakning av förarens status och automatisk strålkastarstyrning. Dessutom erbjuder de kontroll över blinda fläckar och sidotrafik bak, en intelligent “kryssning”, en assistent vid körning på motorvägen, undvikande av kollisioner vid backning och en varning om faror när du lämnar bilen.


Hyundai Elantra limousinteknik från sjunde generationen

Hemma har modellen två klassiska ICE: en 1,6-liters bensinmotor med en naturligt sugad motor (123 hk) och en 1,6-LPI bensinmotor (120 hk). En 2,0 MPI-motor med en effekt på 149 hk tillkännages för den amerikanska marknaden. och 179 Nm. Alla tre enheterna kombineras med en variator.

Den viktigaste innovationen inom teknisk utrustning var utseendet på en hybridmodifiering. Kraftverkets version av Elantra Hybrid består av en 1,6 GDI-motor, en 32 kW elmotor och en 6-växlad robot. Systemet har totalt 141 hk. och 264 Nm. Ett litiumjonbatteri med en blygsam kapacitet på 1,32 kWh är gömt under den bakre soffan. Batteriet kan inte laddas från vägguttaget, och när motorn stängs av kan det ge mycket dålig körsträcka. Men det finns bränsleförbrukning – den genomsnittliga förbrukningen av en hybrid Elantra överstiger inte 4,7 liter per 100 km.

Sedans prestanda var optimerad och upphängningsinställningarna ändrades parallellt. Tillsammans med ett lägre tyngdpunkt bör detta förbättra hanteringen. Samtidigt är den traditionella “strålen” fortfarande installerad på baksidan av alla versioner. Det enda undantaget är hybriden, som fick oberoende bakre upphängning.

Pris och släppdatum

Den Elantra 2021 kommer att börja säljas under hösten. Bilar kommer att tillverkas för den sydkoreanska marknaden vid Ulsan-anläggningen och ett Alabama-baserat företag kommer att betjäna amerikanska kunder. Den exakta konfigurationen och priserna kommer att visas senare.

Foto Hyundai Elantra 2021

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)