Ford Kuga 2021: specifikationer, pris, släppdatum

Ford höll en presentation av den uppdaterade Ford Kuga Crossover 2021 .Tredje generationens modell visades den 2 april 2019 vid specialtävlingen Go Further i Amsterdam. Den nya generationens SUV är långt ifrån sin föregångare när det gäller exteriör design, interiörutrustning, tillgänglig utrustning och teknisk fyllning. I vårt test presenterar vi foto, pris och konfiguration samt egenskaperna hos Ford Kuga i den nya karossen 2021.

Den nya Kuga crossover kommer att släppa den europeiska marknaden i sommar till ett pris av 26 000 euro. Lanseringen av den nya modellen bör ytterligare stärka SUV: s position i länderna i den gamla världen, även om det gick mycket bra här tidigare.

Utvidgning och redesign

Under moderniseringen 2020 bytte Ford SUV till den nya C2-plattformen, som ligger till grund för det “fjärde” fokuset. Förändringen av arkitekturen gjorde det möjligt att minska den tomma vikten av crossover med 90 kg och öka kroppens vridstyvhet med 10%. Ännu viktigare är dock att Ford Kuga 2021 har förstorats avsevärt och mäter 89 mm (upp till 4613 mm) i längd och 44 mm (upp till 1882 mm) i bredd. Naturligtvis har hjulbasen också ökat och sträcker sig till 2710 mm (+20 mm). Av alla övergripande dimensioner har endast höjden minskat till 1669 mm (-20 mm).


Det faktum att SUV är allvarligt värdigt och har fått olika proportioner kan ses med blotta ögat. Samtidigt ser Kuga mer ut som en upphöjd kombi på utsidan och visar likheter med Mazda-modeller från vissa vinklar. Om vi ​​pratar om detaljer bär nyheten strålkastare högt fram, ett stort falskt radiatorskydd med ett nätverk och en komplex stötfångare med en komplicerad struktur av aerodynamiska element.


Den bakre delen av kroppen på den “tredje” Ford Kuga 2021 visade sig inte vara lika ljus som fören. I närvaro av en klassisk fyrkantig baklucka, iögonfallande sidoljus och en enkel stötfångare med två trapezformiga avgasrör.

Profilen visar den största skillnaden mot den tidigare generationens crossover. Bilens huva förlängs, taklinjen märkbart lägre, C-stolparna har fallit framåt. I allmänhet har silhuetten blivit tunnare, vilket tillsammans med sidoväggarnas uppblåsta ytor och hjulbågarnas perfekt spårade bågar förbättrar dynamiken och spänningen. Utvecklarna tog också hand om anpassningen av designen genom att förbereda tre specialversioner Titanium, ST-Line och Vignale. Var och en av dem ger kroppen inredning sin egen touch. Till exempel kan ST-Line-versionen identifieras med den svarta färgen på nyckelelementen på utsidan – gallret, diffusorn och takskenorna.

Ford Kuga 2021 bilfärgpalett innehåller 12 nyanser, inklusive två nya emaljer – diffus silver och Sedona Orange.

✓ Du kan också kontrollera:

Rymlig interiör och nya alternativ

De förstorade dimensionerna och den förstorade hjulbasen bidrog till en ökning av det fria utrymmet i båda sätesraderna på crossover. Framifrån har höjdutrymmet i höftområdet ökat med 5 mm och i axelområdet med 43 mm. I andra raden var ökningen 36 respektive 20 mm. Och även över förarens huvuden, trots minskningen av kroppens totala höjd, blev det mycket rymligare. Avståndet från taket till passagerarnas krona i första raden har ökat med 13 mm, i den bakre raden med upp till 35 mm. Baksätena är utrustade med en justeringsfunktion för fram / bak, med vilken du antingen kan öka takhöjden (upp till 1035 mm) eller få ett rymligare bagagerum (en ökning med cirka 67 liter).

Inredningen i den nya Ford Kuga i sig motsvarar nästan den förra Focus. Frontpanelen är helt identisk – multimediasystemskärmen och knappsatserna har flyttats från en modell till en annan utan några ändringar. När det gäller instrumentering kommer Kuga att ge alla klasskamrater en chans – Arsenal har en 12,3-tums digital instrumentpanel, ett SYNC 3 mediacenter med en 8-tums pekskärm (röststyrning, navigering, Apple CarPlay och Android-auto-gränssnitt, WiFi-hotspot för tio enheter)), trådlös laddning, strömförsörjning och ventilation för framsätena, uppvärmda baksäten, projektionsskärm, 575 watts B&O premium-akustik med 10 högtalare, elektrisk baklucka med handsfree-funktion, aktivt ljud Kontroll, ett tak med panoramautsikt.

FordPass Connect-teknik gör det möjligt för ägaren av nya Kuga att köra bil via en mobilapplikation. Fjärråtkomst till funktioner som att lokalisera fordonet, kontrollera tekniska parametrar (bränslenivå, oljelivslängd), fjärrlåsning / upplåsning av dörrlås, start av motorn (för versioner med automatisk växellåda) och ringa räddningstjänsten.

Crossover kommer också att ha de mest avancerade elektroniska hjälpsystemen kombinerade i Co-Pilot360-komplexet. Detta innehåller:

  • Adaptiv farthållare med Stop & Go-läge;
  • Automatisk bromsning med detektering av fotgängare och cyklister;
  • Manöverassistent när man känner igen farliga hinder;
  • Spårning av korsstrafik vid backning;
  • Övervakning av “blinda” zoner;
  • Automatisk växling av strålkastarna;
  • Varning för körfält med körfältfunktion;
  • Trafikskyltsigenkänning;
  • En avancerad parker som vet hur man parkerar bilen längs vägen och vinkelrätt mot körfältet.

Tekniska data Ford Kuga 2021 år

I tekniken bör huvudfokus ligga på samtidig närvaro av tre hybridmodifieringar. De:


  • Ford Kuga Plug-In Hybrid  (  Plug-In  Hybrid) – utrustad med ett 2,5-liters bensinintag och en elmotor som totalt har 225 hk. Satsen innehåller också en generator och ett litiumjonbatteri med en kapacitet på 14,4 kWh. Körsträckan utan användning av förbränningsmotorn är 50 km, bränsleförbrukningen i den kombinerade cykeln är 1,2 l / 100 km, tiden för fulladdning av batteriet är 4 timmar.
  • Ford Kuga Hybrid  (Full Hybrid ) – Enheten innehåller samma 2,5 liters motor, elmotor och batteri. Nätladdning tillhandahålls inte och den genomsnittliga bränsleförbrukningen överstiger inte 5,6 l / 100 km. En liknande hybrid kommer i butiker 2020 och kommer att finnas i både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift (Ford Intelligent fyrhjulsdrift).
  • Ford Kuga EcoBlue Hybrid  (“mjuk” hybrid) – är utrustad med en 2.0 EcoBlue turbodiesel med 150 hk. och en 48 volt startgenerator som fungerar som ett start / stopp-system. Den “mjuka hybrid” -versionen av Ford Kuga förbrukar cirka 5 liter per 100 kilometer.

Delningen kommer att finnas tillgänglig med konventionella tåg. Utbudet av bensin- och dieselmotorer inkluderar motorer:

  • 1,5 Ecoboost 120 hk;
  • 1,5 Ecoboost 150 hk;
  • 1,5 EcoBlue 120 hk;
  • 2.0 EcoBlue 190 hk

Båda bensinmotorerna kombineras med en 6-växlad manuell växellåda och framhjulsdrift. Dieselmotorer fungerar inte bara tillsammans med “mekaniken” utan också med 8-bandet “automatisk”. Fyrhjulsdrift erbjuds endast för modifiering med 2,0-liters EcoBlue-turbodiesel.

Foto Ford Kuga 2021

Ford höll en presentation av den uppdaterade Ford Kuga Crossover 2021 .Tredje generationens modell visades den 2 april 2019 vid specialtävlingen Go Further i Amsterdam. Den nya generationens SUV är långt ifrån sin föregångare när det gäller exteriör design, interiörutrustning, tillgänglig utrustning och teknisk fyllning. I vårt test presenterar vi foto, pris och konfiguration samt egenskaperna hos Ford Kuga i den nya karossen 2021.

Den nya Kuga crossover kommer att släppa den europeiska marknaden i sommar till ett pris av 26 000 euro. Lanseringen av den nya modellen bör ytterligare stärka SUV: s position i länderna i den gamla världen, även om det gick mycket bra här tidigare.

Utvidgning och redesign

Under moderniseringen 2020 bytte Ford SUV till den nya C2-plattformen, som ligger till grund för det “fjärde” fokuset. Förändringen av arkitekturen gjorde det möjligt att minska den tomma vikten av crossover med 90 kg och öka kroppens vridstyvhet med 10%. Ännu viktigare är dock att Ford Kuga 2021 har förstorats avsevärt och mäter 89 mm (upp till 4613 mm) i längd och 44 mm (upp till 1882 mm) i bredd. Naturligtvis har hjulbasen också ökat och sträcker sig till 2710 mm (+20 mm). Av alla övergripande dimensioner har endast höjden minskat till 1669 mm (-20 mm).

Det faktum att SUV är allvarligt värdigt och har fått olika proportioner kan ses med blotta ögat. Samtidigt ser Kuga mer ut som en upphöjd kombi på utsidan och visar likheter med Mazda-modeller från vissa vinklar. Om vi ​​pratar om detaljer bär nyheten strålkastare högt fram, ett stort falskt radiatorskydd med ett nätverk och en komplex stötfångare med en komplicerad struktur av aerodynamiska element.

Den bakre delen av kroppen på den “tredje” Ford Kuga 2021 visade sig inte vara lika ljus som fören. I närvaro av en klassisk fyrkantig baklucka, iögonfallande sidoljus och en enkel stötfångare med två trapezformiga avgasrör.

Profilen visar den största skillnaden mot den tidigare generationens crossover. Bilens huva förlängs, taklinjen märkbart lägre, C-stolparna har fallit framåt. I allmänhet har silhuetten blivit tunnare, vilket tillsammans med sidoväggarnas uppblåsta ytor och hjulbågarnas perfekt spårade bågar förbättrar dynamiken och spänningen. Utvecklarna tog också hand om anpassningen av designen genom att förbereda tre specialversioner Titanium, ST-Line och Vignale. Var och en av dem ger kroppen inredning sin egen touch. Till exempel kan ST-Line-versionen identifieras med den svarta färgen på nyckelelementen på utsidan – gallret, diffusorn och takskenorna.

Ford Kuga 2021 bilfärgpalett innehåller 12 nyanser, inklusive två nya emaljer – diffus silver och Sedona Orange.

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)