Citroen C5 2021: pris, tekniska data, foton

Den europeiska versionen av den nya Citroen C5 2021- parkeringen firade dagens andra lansering och var redo att träffa marknaden i Gamla världen snart. Modellen kan inte betraktas som en absolut nyhet eftersom den har sålts i Mellanriket sedan hösten 2020. Men den kinesiska versionen av crossover visar många betydande skillnader i prestanda jämfört med Europa, vilket jag måste säga har ökat allmänintresse och bilkritik. Så vi går inte igenom den nya C5 2021 , särskilt eftersom försäljningen justeras.

Exceptionell look ny Citroen C5 2021

Liksom ingen annan tillverkare kan Citroën dra elegant yttre design för ungdomar och C5 2021 var inget undantag i detta avseende. Den glansiga mattan med kroppsdelar försvinner uppenbarligen inte i stadstrafiken, särskilt eftersom den erbjuder många anpassningsalternativ: 7 karossfärger, 2 takfärger, 3 färger för Airbump-panelerna och 3 färger för rälsen. Totalt 30 möjliga kombinationer, och det finns faktiskt flera lätta legeringshjul med en diameter på 17 till 19 tum.

Fotografera nya Citroën C5 2021

Konstruktion av nya Citroen C5 2021 strömförsörjning

Men med allt detta märks inte de yttre skillnaderna till det kinesiska resultatet på “europeiska”. Måtten skiljer sig inte: längd 4500 mm, bredd 1840 mm, höjd 1670 mm, hjulbas 2730 mm, avstånd 230 mm.


Originalinredning i den nya Citroen C5 2021

Om bortsett från den nya Citroen C5 2021- versionen för Europa och Kina är nästan identisk, skiljer sig interiören i “kameran” avsevärt. Naturligtvis har det allmänna konceptet förblivit detsamma och vi kan till och med se anteckningarna från den tidigare generationen Porsche Cayenne, men vissa viktiga detaljer från franska har reviderats. Först fanns det en 3-talad multifunktionsratt istället för en 4-talskines. För det andra har det mångfacetterade mönstret på sömmarna på sätena ersatts med ett rektangulärt mönster.

✓ Du kan också kontrollera:


För det tredje har den bakre soffan gjort plats för tre separata säten med längdinställning (150 mm räckvidd) och ryggstöd med 5 fasta lägen (lutningsvinkeln varierar från 19 till 26,5 grader). Tja, fjärde har basvolymen för bagagerummet i den europeiska versionen av crossover ökat till 580 liter istället för 516 liter “kineser”. Med sätena i den andra raden nedvikta ökar bagageutrymmet till 1 630 liter, 320 liter mer än Celestial Empire-versionen.


Delade baksäten nya Citroen C5 2021

Den nya Citroën C5 2021 har redan en digital 12,3-tums instrumentbräda, adaptiv farthållare och ett underhållningskomplex med en 8-tums skärm (stöd för Apple CarPlay och Android Auto), internetåtkomst, navigering). Nyheten kan valfritt kompletteras med parkering, allround-sikt, panoramatak, framsäten med ventilation och massage, trådlös laddning av enheter och Grip Control-systemet för att välja körläge.

Funktioner i det nya Citroen C5 2021 året

I Kina kommer Citroen C5 2021- köpare att vara nöjda med två THP-bensin-turbomaxlar – 1,6 liter med en effekt på 167 hk. och en kapacitet på 1,8 liter 204 hk. De två kombineras med en 6-växlad “automatisk” och tillverkas i en lokal fabrik.

Ett mycket bredare sortiment av motorfordon förbereddes för européer, där bensin- och dieselmotorer hittades. Fans av små, ekonomiska enheter kommer att uppskatta PureTech-familjens 1,2-liters turbo, som har cirka 130 hk. Kraft och ca 230 Nm vridmoment. Därefter kommer en 4-cylindrig turbomotor med en arbetsvolym på 1,6 liter, som ger maximalt 180 “PS” och 250 Nm. Det var inte utan Diesel och de två serierna från BlueHDi. Den yngsta med en volym på 1,5 liter utvecklar upp till 130 hk. Den gamla 2,0 liter 177 hk har effekt och exakt 300 Nm vridmoment vid utloppet. och 400 Nm.

Nya Citroen C5 2021

Köpare i Europa kan välja mellan 6-växlad manuell växellåda och den nya “automatiska” 8-band EAT8-designen. Läsaren finns exklusivt på framsidan av alla versioner. Mot slutet av 2020 lovar emellertid fransmännen att uppfylla en modifiering av fyrhjulsdrivningen med ett hybridkraftverk, vars totala effekt når 300 hk och en batteriladdning på 60 km autonom körning endast med elektrisk dragkraft.

Hjärtat i den nya Citroen C5 2021 är den modulära EMP2-plattformen med framsäten MacPherson och en torsionsstång bak. I anslutning till Aircross-modellerna hittar vi Peugeot 3008 och Peugeot 5008, som är byggda på samma “vagn”. PSA-företaget presenterade sin nya produkt med progressiva hydrauliska kuddar med ultrakort upphängning, där stötdämparna inte kompletteras med konventionella gummi-stötdämpare, utan med hydrauliska stopp längst upp och botten. Detta chassi “sväljer” hårda stötar helt, vilket garanterar bilens mildaste och mildaste rörelse på en ojämn väg. Samma fjädring används också för omylting av den nya Citroen C4 Cactus som presenterades förra året.

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)