BMW M5 2021: tekniska data, pris, släppdatum

Det har inte gått en månad sedan debuten av den nya BMW 5-serien. De två kraftfullaste versionerna av familjen såg dagens ljus – BMW M5 2021 , förvandlat till likheten mellan basmaskinerna och i princip bevarade den gamla utrustningen. De kommer att säljas i juli i år tillsammans med de vanliga “femmorna”.

Kroppsdesign av nya modeller

Den externt omarbetade “M” F90-serien skiljer sig knappast externt från standarden “Fives”. I närvaro av samma optik med L-formade sektioner av navigationsljusen, förstorade “näsborrar” på kylargallret, stora luftluftsintag. Fodret är utformat på liknande sätt, men här är avgaserna i form av två dubbla rör längs stötfångarens kanter och diffusorn i mitten har en något annan form.

Modifieringen av BMW M5 Competition 2020 ser lite mer aggressiv ut än den vanliga M5 tack vare de svarta dekorativa elementen. En blank svart finish uppnås med en falsk kylare, “gälningar” på vingarna, spegelhus och en spoiler som krönar bagagerumslocket. Avgasrören är svart förkromade.


✓ Du kan också kontrollera:

Under uppdateringen utvidgades färgpaletten på karossmodellerna. Fem nya nyanser har lagts till: Brands Hatch Grey, Motegi Red, Tanzanite Blue II, Aventurine Red II och Frozen Bluestone. Det finns också nya 20-tums hjul i designen Orbit Grey. De är lånade från den två-dörriga BMW M8.


inre rymden

Interiören i nya BMW M5 2021 kommer att förbättras i linje med den grundläggande BMW 5-serien. Som ett resultat av redesignen förvärvade M ett virtuellt instrumentkluster och en mediecenterdisplay med en diagonal på 12,3 tum (tidigare 10,25 tum). Utrustningslistan innehåller också uppvärmd ratt och säten, en projektionsdisplay och Harman Kardon akustik. Standardinredningen är tillverkad av merinoskinn.

Två nya nycklar dök upp i sedans centrumtunnel: en är ansvarig för att ställa ombordssystemen, den andra – M-läge – för att välja ett körläge. BMW M5 2021- modellen har två förinstallerade program – Street and Sport, medan den mer produktiva versionen av Competition kommer med den förinställda banan. Ändring av körläge påverkar inte bara driften av hjälpelektroniken utan också grafiken på instrumentpanelen och projektionsdisplayen.


Gataläge innebär att alla tillgängliga hjälpsystem är involverade och att skärmarna visar den vanliga bilden med instrumentval för den femte serien. Att aktivera sportprogrammet inaktiverar några av assistenterna (främst de som stör störningen av bromssystemet och styrningen) och sätter skärmarna i M View-läge. Rent sportinformation visas nu på instrumentbrädan och projektionsdisplayen – motorvarvtal, valt växel, optimal hastighetsändringstid.

Spårläget är endast avsett för banor. Hans val leder till att alla komfort- och säkerhetssystem inaktiveras samt att ljudsystemet och den centrala multimedia-skärmen stängs av. Limousinen förvandlas till en riktig tävlingsbil som förmedlar en obeskrivlig körupplevelse.

Tekniska data BMW M5 2021

Motorerna från den omdesignade BMW M5 2021 på baksidan av F90 gick från sina föregångare utan ändringar. I standard Emka utvecklar V8 4.4 biturboenheten 600 hk. och 750 Nm. I tävlingsversionen har samma motor en effekt på 625 hk. och samma 750 Nm, men den maximala vridmomenthyllan är bredare. Motorn är kombinerad med en 8-växlad automatisk växellåda och M xDrive fyrhjulsdrift, som kopplar framaxeln med en koppling.

Den nya BMW M5 2021 accelererar till “hundra” på 3,4 sekunder, BMW M5-tävlingen på 3,3 sekunder. Linjen på 200 km / h överförs till modellerna på 11,1 eller 10,8 sekunder. Standardhastigheten är begränsad till 250 km / h. När du beställer M-förarpaketet ändras dock topphastigheten till 305 km / h.

Det finns inga förändringar i fjädringskonfigurationen, förutom att tävlingssedan fick olika fjädrar och elektroniskt styrda stötdämpare från den “äldre” BMW M8 Gran Coupé.

Pris och släppdatum

På den tyska marknaden kostar den nya BMW M5 2021 120 900 euro, BMW M5 2021 tävlingen 129 900 euro.

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)