BMW i3 2021: tekniska data, pris, släppdatum

Inför starten av Frankfurt Motor Show presenterade Neue BMW Company en uppdaterad version av det nya BMW i3 2021 kompaktelektriska fordonet. Modellen upplevde den första stora uppdateringen sedan introduktionen i slutet av 2013. Visstnok gjordes förbättringar redan 2020 – sedan fick sedan ett nytt batteri med en kapacitet på 33 kWh (tidigare var batteriet 22 kWh).

Ny BMW i3 2021

Den aktuella uppdateringen åtföljdes av mycket mer betydande förändringar, såsom revidering av den externa designen och förbättringen av instrumenteringen. Huvudresultatet av uppgraderingen var dock utseendet på den sportiga modifieringen av den nya BMW i3 2021 , som skiljer sig i en annan konfiguration av stötfångare, större fälgar, ett modifierat chassi och en elmotor. ökad produktivitet.

Alternativet “uppvärmd” kommer att säljas i november 2021 med den vanliga versionen till ett pris av 45 750 euro. Baskostnaden för den klassiska limousinen i Tyskland är 37 550 euro.


I länderna i den gamla världen har den nya elbilen BMW i3 2021 en mycket stabil efterfrågan, särskilt när det gäller det hänsynslösa priset. Och försäljningskurvan efter att modellen lanserades fortskrider regelbundet: 9048 enheter såldes 2021, 11851 enheter 2020, 14999 enheter år 2020.

De viktigaste konkurrenterna mot Renault Zoe och Nissan Leaf, om de inte dras tillbaka, är inte för starka, distribuerade 2021, med en cirkulation på 21.240 respektive 18.210 exemplar. De gör emellertid inte krav på premiumstatus och har en mer blygsam storlek (Nissan kostar cirka 23 tusen euro, Renault 22 tusen euro).


Tillväxtutsikterna för den nya BMW i3 2021 är därför mycket goda. Det är därför intressant att undersöka de tekniska egenskaperna hos den tyska nyheten mer detaljerat.

Karossdesignen på den nya BMW i3 och den nya BMW i3 2021

Trots sina blygsamma dimensioner kännetecknas det bayerska elfordonet redan av ett dynamiskt utseende före omylling, vilket kompletteras med en massa “chips” med en ovanlig design. Efter en planerad uppdatering såg hatchbacken ännu ljusare och mer spännande ut, särskilt i sportversionen av den nya BMW i3. Men vi kommer att prata om det lite senare, i början kommer vi att närma oss den metamorfos som inträffade med uppkomsten av den vanliga “ai-tredjedelen”.

Bilder på den nya 2021 BMW i3

Låt oss först leta efter en enkel förändring av det tvåfärgade kroppsfärgschemat – om den skuggan från den kontrasterande svarta färgen på huven, har tak och baklucka nu takhyllorna och bågarna på sidodörrarna. Dessutom har de främre och bakre stötfångarna fått en annan design, och andra silverelement har dykt upp på kroppen.

✓ Du kan också kontrollera:

Sådana accenter placeras exempelvis i den nedre delen av sidoväggarna och på bagageluckan, och de övre konturerna av sidoglasningen avgränsas också av ljusstrimlar som sträcker sig bakåt.

Konstruktion av BMW i3 strömförsörjningsenhet 2021

Optiken för den nya BMW III har nu en full LED-version som standard. Detta gäller baklyktor, strålkastare och till och med horisontella bilder av riktningsindikatorer. Utbudet av kroppsemaljer för modellen har utökats med två nya färger, inklusive sex färger: Capparis White, Flow Black, Melbourne Metallic Red, Imperial Blue Metallic, Protonic Blue Metallic, Mineral Grey Metallic.

Den “sportiga” versionen av den nya BMW i3 2021 skiljer sig från normen genom att den har kraftigare stötfångare med dekorativa skär och originalskydd, hjulaxelförlängningar och exklusiva 20-tums legeringshjul. En karakteristisk egenskap hos S-versionen är den allestädes närvarande användning i den yttre ytan av den svarta glansen.


Till skillnad från utsidan har den bayerska elbilen inte fått många uppdateringar. Huvudinnovationen var det förbättrade iDrive-multimediesystemet med en skärm på 10,25 tum, en förbättrad meny, en förbättrad taligenkänningsfunktion, det professionella navigationssystemet, ett nytt applikationspaket och Apple CarPlay-gränssnittet (valfritt).

Resten förblir oförändrad – den tidigare hyttkonfigurationen med 4 platser slutar med den dominerande användningen av återvunnet material och förnybara råvaror, med dörrarna som öppnar varandra, en bekant lista med kompletta uppsättningar (verkstad, vind, lodge och svit).

Interiören i den nya BMW i3 2021

Tyska ingenjörer har tagit fram innovationer med ett stort antal elektroniska assistenter. Dessa inkluderar en parkeringsassistent (acceleration av kontrollerna, bromsning, växelläge och rattrotation), en backkamera, en frontkollisionsvarning med fotgängare upptäckt, en adaptiv farthållare med stopp & gå-funktion, km / h).

Tekniska data för den nya BMW i3 2021

Den klassiska versionen av den nya BMW i3 2021 drivs av en elmotor med en effekt på 170 hk. (250 Nm), växellåda med enstegs växel på bakaxeln. Accelerationen till 100 km / h i bilen tar 7,3 sekunder, hastighetsgränsen är inställd på 150 km / h. Elbilen är utrustad med ett litium-jon-dragbatteri med en kapacitet på 33 kWh, som när den är fulladdad erbjuder en kraftreserv i standard NEDC-cykeln – 290 km i WLTP-cykeln – 235 km under verkliga förhållanden – cirka 180 km.

Den sportiga modifieringen av den nya BMW i3 2021 styrdes av en modifierad elmotor i den vanliga i3. Tack vare ett annat kontrollprogram och nytt lager kan produktionen ökas till 184 hk. och 270 Nm. På grund av den ökade produktiviteten vid 14 HP och 20 Nm kunde bakluckan förbättra de dynamiska egenskaperna något. Accelerationen till “hundratals” av versionen med S-index överstiger inte 6,9 ​​sekunder och fordonets topphastighet är begränsad till 160 km / h.

Batteriet i den “laddade” versionen har samma kapacitet på 33 kWh, vilket motsvarar ungefär samma faktiska kraftreserv på 180 km. Att ladda batteriet till 80% när det är anslutet till en ny BMW i Wallbox-enhet tar 2 timmar 45 minuter – cirka 11 timmar när du är ansluten till ett hemnätverk.

Förutom en kraftfull elmotor har i3s-versionen en underskattad 10 mm sportsupphängning med originalfjädrar, stötdämpare och stabilisatorer. En fastare och styvare fjädring förbättrar fordonets stabilitet vid höga hastigheter och i trånga hörn. Att förverkliga förarens potential stöds fullt ut av sportläget, som kan väljas med hjälp av drivenhetsväljaren.

Båda versionerna av nya  BMW i3 2021 är valfritt utrustade med en tvåcylindrig bensinmotor med en förskjutning på 0,65 liter (38 hk), som inte överför dragkraft till hjulen, men bara fungerar i generatorläge för att ladda batteriet. När bensinmotorn är igång, som är utrustad med en 9-liters tank, är bakluckans faktiska lyft 330 km, 150 km mer än med modifieringen utan generator.

Å andra sidan, med en tomgångsmotor, får bilen inte överstiga 220 till 235 km i NEDC-cykeln – den accelererade energiförbrukningen beror på ytterligare 120 kg, vilket utgör vikten på ombordgeneratorn med alla tillhörande enheter.

Bilder på nya BMW i3 2021

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)