Audi RS6 Avant 2021: tekniska data, pris, släppdatum

Den nya modellfamiljen Audi A6 kommer att krönas med den “laddade” kombi Audi RS6 Avant 2021 . Information om den nya femdörrarsporten på baksidan av C8 med en 600 hk V8 4.0 TFSI biturbo-motor publicerades i nätverket den 20 augusti. Den första “live” -presentationen av nyheten kommer att äga rum på Frankfurt Motor Show i september. Därefter kommer bilen att säljas på den europeiska marknaden. Baspriset på Audi RS 6 Avant 2019-2020 i länderna i den gamla världen kommer att variera runt 125.000 euro. Från och med andra kvartalet 2020 kommer stationvagnen att börja expandera till den amerikanska marknaden, där den inte erbjöds i tidigare generationer. Starten av försäljningen av modellen i Ryssland är också planerad till nästa år.

Utvändig design

Utsidan av nya Audi RS6 Avant 2021 förväntades replikera , nästan en mot en, basstationen Audi A6, men i verkligheten visade sig allt vara lite annorlunda. Den “laddade” versionen fick många av de ursprungliga kroppsdelarna och fick ett långsträckt spår (1668 mm fram och 1651 mm bak) vilket krävde en ökning av den totala bredden på 80 mm. Faktum är att bara taket, ytterdörrarna och bakluckan återstod från den klassiska Avant.

Framifrån ser den nya “Ereska” så aggressiv och självhäftande som möjligt. Den här bilden skapas av de smala, fasetterade strålkastarna på Audi A7 Sportback, en elegant tredimensionell enrams kylargrill med ett blankt svart nät, sido luftinlopp på stötfångaren i en anda av Audi R8 super sportbil och en böjd kraftkupol med präglad huva. Modellen ser särskilt imponerande ut med tillvalet RS Matrix LED-strålkastare med mörkare klädsel.



Den bakre delen av Audi RS 6 Avant är huvudsakligen dekorerad i blank svart. Snygga LED-lampor, en kompakt femte dörr med en spoiler ovanpå, en kraftfull stötfångare med en fast diffusor och två ovala avgasspetsar, kompletterad med en komplicerad ram i form av en böjd remsa, anger tonen här.

I profilen har den nya Avant en långsträckt näsa, en lång, rak taklinje och en filigran bak. Spegellocken och dörrtrösklarna är gjorda av silver. Och naturligtvis märker vi cyklarna separat. Traditionellt har de en stor diameter och den ökade faktiskt efter generationens förändring. Därför har 21- eller 22-tums “rullar” använts istället för tidigare 20- och 21-tumsskivor, på vilka gummi 275/30 R21 respektive 285/30 R22 är monterat. Det finns tretton färger för kroppsfärgspaletten, inklusive två speciella RS-färger, Nardo-grå och Sebring-svart.

Interiör

Salongen “Ereski” är sportigt dekorerad med högkvalitativa material. Den trimmade ratten är klädd i perforerat läder, medan sätena är klädda i Valcona-läder med en diamantformad centrering. Svarta och mattgrå färger används också ofta i interiören. RS-logotyper är fästa vid rattnav, ryggstöd och dörrtrösklar. Om du öppnar exakt dessa dörrar projiceras Audi Sport-bokstäver på vägen.

Utrustningen i nya Audi RS6 Avant 2021 är naturligtvis den rikaste. Modellen har en multifunktionell ratt med knappar för snabb aktivering av användarlägena RS1 och RS2, ett virtuellt instrumentkluster med specifik grafik (information om däcktryck, uteffekt, vridmoment etc. visas på skärmen) och två skärmar av ett standard multimedia-komplex mittkonsolens interiörbelysning. RS6-fåtöljerna är utrustade med en ventilationsfunktion för första gången.

Förutom alla andra förbättringar meddelade tillverkaren en ökning av ledigt utrymme i kombi. Ryggstöden i den bakre raden fälls ned i förhållandet 40:20:40 och möjliggör ett lastutrymme på upp till 1,99 meter. Inom hjulbågarna är stambredden 1,05 meter, 14 mm mer än föregångaren. Bagagefackets användbara volym varierar mellan 565 och 1680 liter, beroende på sittplatsen. En enkel åtkomst till lastutrymmet är den elektriska drivningen av den femte dörren med en valfri handsfree-mekanism (låset reagerar på en svängning av benet under stötfångaren).

Tekniska data Audi RS 6 Avant 2021

Under huven på Audi RS6 Avant 2021 har tyska ingenjörer från Audi Sport GmbH placerat en 4,0-liters V8 TFSI tvilling-turbobensinmotor, som drivs av ett milt hybridsystem i form av en remdriven startgenerator i en 48 Volt-nätverk kompletteras. Efter moderniseringen har kraftverket en effekt på 600 hk. och 800 Nm (plus 40 HP och 100 Nm till föregående figur). En 8-växlad Tiptronic “automatisk” fungerar tillsammans med motorn, som överför dragkraft till quattro permanent fyrhjulsdrift med en mekanisk centrumdifferens. En svängbar bakaxel och en aktiv bakaxeldifferential ingår också i modellens standardutrustning.

Som standard delas vridmomentet 40:60 mellan fram- och bakhjulen. Denna andel ändras emellertid inom ett ganska brett område vid behov: upp till 70% av dragkraften kan riktas framåt, upp till 85% bakåt. Beroende på vägförhållanden kan du välja ett av sex körprogram – varav fyra är förinställda (komfort, auto, dynamik och effektivitet) och två anpassas efter förarens eget gottfinnande (RS1 och RS2). Lägena ändras med Audi drive select-omkopplaren och användarprofiler aktiveras också med knapparna på ratten.

✓ Du kan också kontrollera:

Acceleration från stillastående till 100 km / h i nya Audi RS6 Avant kombi tar bara 3,6 sekunder, föregångaren 3,9 sekunder. Förbättringen av dynamiken underlättades inte bara av motorns ökade dragkraft, utan också av den nykonfigurerade transmission- och startkontrollfunktionen. Den elektroniska hastighetsbegränsaren för sportversionen av Avant är inställd på 250 km / h.

Jämfört med den vanliga femdörrars RS6 underskattas den “laddade” modifieringen, som är utrustad med luftfjädring med speciella inställningar, med 20 mm. Vid hastigheter över 120 km / h sänks kroppen med ytterligare 10 mm och höjs med 20 mm vid långsam körning. Listan med alternativ inkluderar Adaptive Dynamic Ride Control-fjädring med elektroniskt styrda stötdämpare för vilka det finns tre driftsätt.

Foton Audi RS6 Avant C8 2021

Den nya modellfamiljen Audi A6 kommer att krönas med den “laddade” kombi Audi RS6 Avant 2021 . Information om den nya femdörrarsporten på baksidan av C8 med en 600 hk V8 4.0 TFSI biturbo-motor publicerades i nätverket den 20 augusti. Den första “live” -presentationen av nyheten kommer att äga rum på Frankfurt Motor Show i september. Därefter kommer bilen att säljas på den europeiska marknaden. Baspriset på Audi RS 6 Avant 2019-2020 i länderna i den gamla världen kommer att variera runt 125.000 euro. Från och med andra kvartalet 2020 kommer stationvagnen att börja expandera till den amerikanska marknaden, där den inte erbjöds i tidigare generationer. Starten av försäljningen av modellen i Ryssland är också planerad till nästa år.

Utvändig design

Utsidan av nya Audi RS6 Avant 2021 förväntades replikera , nästan en mot en, basstationen Audi A6, men i verkligheten visade sig allt vara lite annorlunda. Den “laddade” versionen fick många av de ursprungliga kroppsdelarna och fick ett långsträckt spår (1668 mm fram och 1651 mm bak) vilket krävde en ökning av den totala bredden på 80 mm. Faktum är att bara taket, ytterdörrarna och bakluckan återstod från den klassiska Avant.

Framifrån ser den nya “Ereska” så aggressiv och självhäftande som möjligt. Den här bilden skapas av de smala, fasetterade strålkastarna på Audi A7 Sportback, en elegant tredimensionell enrams kylargrill med ett blankt svart nät, sido luftinlopp på stötfångaren i en anda av Audi R8 super sportbil och en böjd kraftkupol med präglad huva. Modellen ser särskilt imponerande ut med tillvalet RS Matrix LED-strålkastare med mörkare klädsel.

Den bakre delen av Audi RS 6 Avant är huvudsakligen dekorerad i blank svart. Snygga LED-lampor, en kompakt femte dörr med en spoiler ovanpå, en kraftfull stötfångare med en fast diffusor och två ovala avgasspetsar, kompletterad med en komplicerad ram i form av en böjd remsa, anger tonen här.

I profilen har den nya Avant en långsträckt näsa, en lång, rak taklinje och en filigran bak. Spegellocken och dörrtrösklarna är gjorda av silver. Och naturligtvis märker vi cyklarna separat. Traditionellt har de en stor diameter och den ökade faktiskt efter generationens förändring. Därför har 21- eller 22-tums “rullar” använts istället för tidigare 20- och 21-tumsskivor, på vilka gummi 275/30 R21 respektive 285/30 R22 är monterat. Det finns tretton färger för kroppsfärgspaletten, inklusive två speciella RS-färger, Nardo-grå och Sebring-svart.

Interiör

Salongen “Ereski” är sportigt dekorerad med högkvalitativa material. Den trimmade ratten är klädd i perforerat läder, medan sätena är klädda i Valcona-läder med en diamantformad centrering. Svarta och mattgrå färger används också ofta i interiören. RS-logotyper är fästa vid rattnav, ryggstöd och dörrtrösklar. Om du öppnar exakt dessa dörrar projiceras Audi Sport-bokstäver på vägen.

Utrustningen i nya Audi RS6 Avant 2021 är naturligtvis den rikaste. Modellen har en multifunktionell ratt med knappar för snabb aktivering av användarlägena RS1 och RS2, ett virtuellt instrumentkluster med specifik grafik (information om däcktryck, uteffekt, vridmoment etc. visas på skärmen) och två skärmar av ett standard multimedia-komplex mittkonsolens interiörbelysning. RS6-fåtöljerna är utrustade med en ventilationsfunktion för första gången.

Förutom alla andra förbättringar meddelade tillverkaren en ökning av ledigt utrymme i kombi. Ryggstöden i den bakre raden fälls ned i förhållandet 40:20:40 och möjliggör ett lastutrymme på upp till 1,99 meter. Inom hjulbågarna är stambredden 1,05 meter, 14 mm mer än föregångaren. Bagagefackets användbara volym varierar mellan 565 och 1680 liter, beroende på sittplatsen. En enkel åtkomst till lastutrymmet är den elektriska drivningen av den femte dörren med en valfri handsfree-mekanism (låset reagerar på en svängning av benet under stötfångaren).

Tekniska data Audi RS 6 Avant 2021

Under huven på Audi RS6 Avant 2021 har tyska ingenjörer från Audi Sport GmbH placerat en 4,0-liters V8 TFSI tvilling-turbobensinmotor, som drivs av ett milt hybridsystem i form av en remdriven startgenerator i en 48 Volt-nätverk kompletteras. Efter moderniseringen har kraftverket en effekt på 600 hk. och 800 Nm (plus 40 HP och 100 Nm till föregående figur). En 8-växlad Tiptronic “automatisk” fungerar tillsammans med motorn, som överför dragkraft till quattro permanent fyrhjulsdrift med en mekanisk centrumdifferens. En svängbar bakaxel och en aktiv bakaxeldifferential ingår också i modellens standardutrustning.

Som standard delas vridmomentet 40:60 mellan fram- och bakhjulen. Denna andel ändras emellertid inom ett ganska brett område vid behov: upp till 70% av dragkraften kan riktas framåt, upp till 85% bakåt. Beroende på vägförhållanden kan du välja ett av sex körprogram – varav fyra är förinställda (komfort, auto, dynamik och effektivitet) och två anpassas efter förarens eget gottfinnande (RS1 och RS2). Lägena ändras med Audi drive select-omkopplaren och användarprofiler aktiveras också med knapparna på ratten.

  1. 5
  2. 4
  3. 3
  4. 2
  5. 1
(1 röst, im mittleren: 5 från 5)